Trene som en eliteløper

0
57
Trene som en eliteløper

Det er mye som kan skille en mosjonist og en toppløper i fart og tid, men mange av treningsprinsippene er overførbare. Lær hvordan du kan trene og løpe som toppløper.

Trene som eliten

Å trene som eliten kan høres umulig ut hvis du er en mosjonist som de aller fleste av oss, men faktum er at du kan gjøre akkurat det, fordi mange av viktigste treningsprinsippene gjelder for løpere på alle nivå. Det som skiller oss fra eliten er treningsmengden, og selvsagt hvor raskt det går på trening og i løp. Du skal trene innenfor de samme pulssonene og ha hovedvekt på trening med lav intensitet med innslag av trening med høyere intensitet. Du kan også gjennomføre hyppige treningsøkter og restituere som eliten, og bør ha som mål å gjennomføre løp med negativ splitt.

Gjøre som eliten og tren mye med lav intensitet

Trodde du at eliteutøvere bare trener med hard intensitet? Akkurat som du skal gjøre, gjennomfører eliteutøvere 80 prosent av treningen eller mer med lav intensitet. De har det samme behovet som mosjonistløpere for å bygge et treningsvolum og aerob utholdenhet og kapasitet gjennom rolig trening. Forskjellen er selvsagt at en løper på toppnivå trener mye mer enn deg og meg, prinsippet er altså det samme.

Trene med høy intensitet

Du skal i likhet med en toppløper gjennomføre trening med moderat til hard intensitet. Det kan være variert trening med intervalltrening, tempotrening, fartslek og sprintintervaller. Akkurat som en toppidrettsutøver. Denne treningen bør bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele treningsøkta. Eliteutøvere gjennomfører en større mengde løpetrening med høyere intensitet, men det er fordi den totale treningsmengden er mye høyere enn det du og jeg gjennomfører i løpet av en uke.

Restituere som eliten

Alle trenger restitusjon for at de skal bli sterkere, raskere og mer utholdende. Det gjelder mosjonistløpere og toppløpere. Eliteutøvere har nok mer av restitusjonstrening, som er trening med lav intensitet, som ikke avbryter den pågående restitusjonsprosessen. Restitusjonstrening er noe du også kan gjennomføre som et alternativ til fullstendig hvile.

Trene ofte

Mosjonistløpere kan vel ikke trene så ofte som toppidrettsutøvere. To økter om dagen er ikke et alternativ for mosjonister, men du kan øke frekvensen på treningsøktene dine slik at du trener oftere hver uke. Ta den totale treningsmengden du gjennomfører i løpet av en uke, og fordele treningen på kortere økter. Da får du flere treningsøkter, noe som kan bidra til å god kontinuitet i treningen din.

Gjennomføre løp med negativ splitt

Det som virkelig skiller klinten fra hveten, eller mosjonisten fra eliten er evnen til å løpe en raskere andre halvdel i konkurranser. De aller fleste mosjonister løper som regel en saktere andre halvdel enn første. Men det er ingenting som tilsier at ikke mosjonister også kan klare det. Det gjelder å holde et tempo i første halvdelen av løpet som ikke er hardere enn at du greier å løpe enda raskere i siste halvdel. Det kan være lettere sagt enn gjort, men er fullt mulig dersom du disponerer kreftene riktig gjennom løpet.

Trene som en eliteløper

Gjøre som eliteutøvere og tilpasse treningen til ditt formnivå. Du må for all del ikke prøve å matche tempo og treningsmengde til toppløpere, men du kan definitivt trene på samme måte og etter dine samme treningsprinsippene. Det kan gi deg et skikkelig løft med tanke på formutvikling. Pass på at du restituerer tilstrekkelig, og at restitusjonstrening ikke går på bekostning av fullstendig hvile.

Relaterte artikler:

Trene utholdenhet

Hvor ofte trene løping