Trene rygg med strikk

0
32
Trene rygg med strikk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Ryggmuskulaturen kan du effektivt trene med motstandsbånd eller strikk. Lær mer om hvordan du kan trene rygg med strikk.

Fremoverbøyd roing

Stå over midten av båndet eller strikken med føttene fra hverandre på skuldernivå. Bøy litt i knærne og hoftene, og hold hoftene tilbake. Ta tak i båndhåndtakene eller løkkene med hendene mot utsiden av knærne.

Med albuer bøyd, trekk båndet eller strikken opp mot hoftene, og klem sammen skulderbladene til albuene danner en 90-graders vinkel. Senk og ro i 10–12 repetisjoner.

Sittende roing

Sett deg ned. Plassere midten av båndet bak fotsålene med spredte bein. Ta tak i båndet eller strikken med begge hender, armene forlenget og håndflatene vendt mot hverandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sitt høyt, bøy deg ved albuene og trekk båndet mot kjernen, og klem sammen skulderbladene. Gå sakte tilbake til startposisjonen. Gjør 10–12 repetisjoner.

Trekk fra hverandre

Stå med litt bøyde knær, føtter i skulderbredde fra hverandre. Ta tak i den midterste delen av båndet med begge hender på skuldernivå med håndflatene ned. Hold armene rett, trekk båndet ut og tilbake til skulderbladene trekker seg sammen.

Gå sakte tilbake til startposisjonen. Strekk, stram og slipp for 8-10 repetisjoner.

Liggende trekk over

For denne effektive øvelsen, forankre båndet eller strikken i lav stilling. Ligg med forsiden opp, ta tak i den frie enden av båndet med begge hender og strekk armene rett ut over hodet.

Med lett bøyde albuer, trekk båndet over hodet, kryss overkroppen til håndtaket når knærne. Gå sakte tilbake til startposisjonen. Gjennomføre 8-10 repetisjoner.

Side nedtrekk

Klar til å jobbe med øvre del av ryggen? Forankre båndet over en horisontal stang eller annen sikker forankring, og trekk de frie endene ned på sidene. Knel mot ankerfestet slik at båndet er plassert foran deg.

Ta tak i hver ende med armene utstrakt over hodet og hendene litt bredere enn skulderbredden. Bøy albuene, trekk båndet ned mot gulvet mens du strammer ryggmuskulaturen. Når hendene når skuldrene, løfter du dem sakte tilbake til startposisjonen. Rock ut 10–12 repetisjoner.

Relaterte artikler:

Trene bryst med strikk

Trening med strikk

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!