Trene rygg med manualer

0
59
Trene rygg med manualer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Disse ryggøvelsene retter seg mot øvre og nedre lats, samt muskler i korsryggen. Lær mer om hvordan du kan trene rygg med manualer.

Stående bred roing

  • Ta en manual i hver hånd og bøy knærne og hoftene for å sette deg på huk.
  • Løft begge manualene rett opp uten å endre vinklene på knærne og hoftene, og senk dem tilbake etter en kort pause.
  • Pust ut når du løfter manualene og pust inn når du kommer tilbake til startposisjon.

Fremoverbøyd roing

  • Stå opp og bøy deg ned, og hold to manualer, en i hver hånd (knærne litt bøyde).
  • Løft manualene til overarmene er parallelle med kroppen din, og senk dem tilbake etter en kort pause.
  • Prøv å holde ryggen rett gjennom øvelsen. Bare armen skal bevege seg.

Knelende enarms roing

  • Legg kneet og hånden på en benk og ta en manual med den andre hånden.
  • Løft manualen rett opp uten å bevege noe annet enn armen, og senk den ned igjen etter en kort pause.
  • Pust ut når du løfter manualen og når du kommer tilbake til startposisjon.

Enarms roing

  • Plasser deg bøyd fremover foran en benk mens du holder en manual med den ene hånden (arm utstrakt).
  • Løft manualen opp til overarmen er parallell med kroppen din, og senk den tilbake etter en kort pause.
  • Prøv å holde ryggen rett gjennom øvelsen. Bare armen skal bevege seg.

Markløft

Markløft med manualer er en av de mest effektive øvelsene for å trene ryggen. Årsaken er at øvelsen ikke bare trener ryggen, men også de fleste av de store muskelgruppene.

  • Stå opp og ta en manual med hver av hendene.
  • Bøy knærne og senk hoftene for å senke manualene rett ned og løfte deg opp igjen etter en kort pause.
  • Pust inn når du senker og pust ut når du kommer tilbake til startposisjon.

Markløft med stive bein

  • Stå opp og strekk deg ned når holder to manualer (knærne litt bøyde).
  • Løft overkroppen til du står og senk den tilbake etter en kort pause.
  • Prøv å holde armene rett gjennom ved å holde den samme lille buen i albuene.

Andre ryggøvelser med manualer

  • Stå opp, strekk deg ned med en manual rett over en av føttene med motsatt hånd (knærne litt bøyde).
  • Løft manualen til du står opp og senk den tilbake etter en kort pause.
  • Hold en svak bue i knærne hele veien.
  • Stå opp, strekk deg ned med 2 manualer rett over en av føttene med hendene (knærne litt bøyd).
  • Løft manualene til du står opp og senk dem tilbake, men til den andre foten. Alternative sider.
  • Hold en svak bue i knærne hele veien.
  • Legg deg ned på brystet på en benk og hold to manualer med hendene, albuene i 90 graders vinkler.
  • Løft manualene til armene er parallelle med bakken, og senk dem tilbake etter en kort pause.
  • Pust ut når du trekker i manualene og pust inn når du senker dem tilbake.

Relaterte artikler:

Trening med vekter

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Beste styrkeøvelser

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!