Trene rolig løping

0
38
Trene rolig løping

Lær mer om viktigheten av treningsøkter med lav intensitet, hvilke fordeler du har av rolig løping og med hvilken intensitet du skal trene.

Fordeler med å trene lav intensitet

Rolig løping blir vanligvis gjennomført med en intensitet tilsvarende 65-78 prosent av makspuls. Det er flere fordeler med å trene rolig løping, og det viktigste er at du bygger opp en viss motstand mot skader. Rolig løping med lav intensitet er spesielt bra for å bygge opp et godt treningsgrunnlag i en tidlig fase av treningsprogrammet du følger, eller hvis du har hatt et avbrekk fra treningen på grunn av skade eller sykdom. Å løpe med lav intensitet kan også være hensiktsmessig for å lette belastningen fysisk og mentalt når du trener.

Rolig løping trener opp hjertemuskelen, fordi maksimal kraft for hvert slag er nådd når hjertefrekvensen er omtrent 60 prosent av maks. Når du løper raskere, vil volumet av blod og hjertefrekvensen øke, men slagvolumet vil øke minimalt. Rolig løping er derfor god trening for hjertet. Selv om det ikke føles som om du jobber veldig hardt, gjør hjertet ditt det. En viktig fordel med rolig løping er at du utvikler flere kapillarer, de minste blodårene i systemet ditt, og muskulaturen du bruker når du løper. Selv ved løping med lav intensitet, vil hjertet pumpe en betydelig mengde oksygenrikt blod til muskulaturen, og muskulaturen responderer med endringer i muskelfibrene som gjør at muskulaturen tar til seg mer oksygen og gir mer energi. Mange av fordelene av dette er et resultat av tiden du bruker på denne type trening, og du vil bruke mer tid, fordi det er enklere å holde lenger du løper med lav intensitet, sammenlignet med når du trener med hard intensitet.

Fart og intensitet når du løper rolig

Selv om rolig løping vanligvis blir gjennomført med 65-78 prosent av makspuls, vil du innimellom føle for å løpe litt raskere eller saktere. Det viktige mer rolige løpeturer, og spesielt dersom du løper med ekstra lav intensitet, er å løpe med riktig teknikk, fordi feil løpesett kan gjøre at du blir skadet. Det er spesielt viktig å huske på når du er sliten, og ikke får til løpesteget som du burde. Dette er dager da du ikke oppnår annet en å tvinge deg gjennom en treningsøkt og risikerer å ende opp med skader. Husk at rolig løping skal være komfortabel, og tempoet skal ikke være høyere enn at du kan snakke vanlig mens du løper.

Relaterte artikler:

Løpetrening i pulssone 2 med lav intensitet

Hvordan trene løping med lav intensitet