Trene rolig jogging

0
41
Trene rolig jogging

Er du usikker på med hvilken intensitet du skal ha når du trener løping? Å trene rolig jogging kan være en effektiv måte å komme i gang med løping, for at du skal bli i bedre form!

Hva jogging kan være

Jogging kan være trening med svært lav intensitet. Tempoet er gjerne ikke høyere enn at du kan snakke helt vanlig mens du jogger. Jogging kan være en treningsaktivitet som kan defineres som å bevege seg i et lavt tempo som en del av et mosjonsopplegg. For mer erfarne løpere kan jogging også inngå som en del av restitusjonstreningen mellom hardere treningsøkter. Jogging med lav intensitet medfører relativ lav belastning, og gjør det enklere for kroppen å venne seg til løping med høyere belastning. Jogge kan du gjøre når som helst og hvor som helst, og kan gjennom enkel planlegging bli en del av dine daglige rutiner.

Effekt av jogging

Selv rolig jogging med svært lav intensitet kan ha god effekt for nybegynnere, og også for mer erfarne løpere som en viktig del av treningsprogrammet. Selv om du jogger med lav intensitet, vil det bidra til å øke din aerobe kapasitet, og jogger du en rolig langtur, vil det øke fettforbrenningen din, øke omfanget av kapillærer (tynne blodårer) og gjøre kroppen mer effektiv i å omsette og lagre glykogen, kroppens drivsstoff. Rolig jogging er fremfor alt viktig for å komme i gang med å trene løping. Når du har et dårlig treningsgrunnlag fra før av, er det viktig å trene med lav intensitet slik at kroppen får en gradvis tilvenning til aktiviteten du gjennomfører.

Rolig jogging er motiverende

Mange flere kan starte med løping når de kan jogge i et rolig tempo. Dette kan være overkommelig og motiverende trening for mange. Etter hvert når formen blir bedre, vil også treningsmengden øke, og det blir mulig å øke intensiteten noe innenfor noen av treningsøktene.

Relaterte artikler:

Jogging for nybegynnere

Løping når du er overvektig