Trene på tredemølle

0
36
Trene på tredemølle
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Å trene på tredemølle kan være effektiv trening, og verken snø, sludd eller mørke vil forhindre deg i å trene. Lær mer om trening på tredemølle.

Er løping på tredemølle god trening?

Å gå eller løpe inne kan få beina til å bevege seg og hjertet til å pumpe i all slags vær vær. Selv 50 minutter i uken kan redusere risikoen for kreft, hjerte- og karsykdommer og andre dødelige helsemessige forhold. Men å løpe på tredemølle kan føles som om du kommer ingen vei, og med lite variasjon kan treningen fort bli lite motiverende. Nøkkelen til å få mest mulig ut av tredemøllen din er variasjon. Intervaller kombinert med løping og gange på tredemølle, enten du er en nybegynner eller en avansert løper, kan gjøre treningen mer effektiv og motiverende. Mange tredemøller tilbyr også programmer som simulerer stigning. En stigning på tre til fire prosent føles kanskje ikke så mye, men det kan styrke beina og hjelpe deg med å bygge utholdenhet over tid.

Hvor mange minutter bør du trene på tredemøllen?

Når det gjelder kardio, bør du ta sikte på minst 150 minutter i uken med moderat intens, aerob aktivitet. Hvis du løper, kan det holde med bare 75 minutter i uken. Hvis du ikke trener så ofte, bør du ha som mål å trene 30 til 60 minutter på tredemøllen hver gang, avhengig av intensitet.

Hvordan skal en nybegynner trene på tredemølle?

Målet for de som akkurat har begynt å trene på tredemøllen er å bygge selvtillit og skape en treningsrutine. Et godt sted å starte er 30 minutter om dagen, tre ganger i uken. Faktisk ble daglig trening i løpet av fire uker funnet å øke sannsynligheten for å skape en varig vane, ifølge en felles studie fra Harvard Business School i 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Begynn i det små og bygg opp gradvis treningsmengde og intensitet. Trening for nybegynnere på tredemølle bør være noe som bygger selvtillit og et solid, trygt treningsgrunnlag for å sette deg selv på sporet til suksess.

Tredemølle for nybegynnere – gå

  • Still hastigheten mellom 2,5 og 4,5 km/t.
  • Sett helningen til 1-2 prosent.
  • Gå i 10 til 30 minutter.

Tredemølle for nybegynnere – løping

Når du har gått noen turer på tredemølle, kan du legge treningsøkter der du jogger, løper og legger til noen korte intervaller.

Øk hastigheten i 30 til 60 sekunder (6-11 km/t).
Redusere hastigheten til 5-7 km/t i et minutt eller to.
Gjenta i 5 omganger.

Relaterte artikler:

Løpe på tredemølle

Treningsprogram tredemølle