Trene på tredemølle for Sentrumsløpet

0
72
Trene på tredemølle for Sentrumsløpet

Å kombinere trening ute og trene på tredemølle, kan være en effektiv måte å komme i form til Sentrumsløpet. Lær hvordan du skal trene for best mulig effekt.

Trene løping på tredemølle for best mulig effekt

Trene løping på tredemølle for Sentrumsløpet kan få deg i best mulig form til Sentrumsløpet, og sikre god kontinuitet i treningen gjennom hele året, spesielt i vinterhalvåret. Når det er iskaldt og glatt ute, kan du ha mye bedre effekt av å løpe på tredemølle enn å løpe ute. For mange kan trening på tredemølle være mye mer motiverende enn å løpe ute om vinteren. På tredemølle kan du trene variert, for å bli sterkere, raskere og mer utholdende på Sentrumsløpet.

Trene intervaller på tredemølle

Intervalltrening på tredemølle kan øke din aerobe utholdenhet og hurtighet for Sentrumsløpet. Fordelen med å trene intervaller på tredemølla er at du kan løpe jevnt i den hastigheten du ønsker. Legg inn intervaller manuelt med tilpassede pauser, eller bruk forhåndsdefinerte programmer dersom det finnes på mølla.

Motbakketrening på tredemølle

På de aller fleste tredemøller kan du legge inn stigning, slik at du kan simulere motbakker du kan trene i. Sentrumsløpet har en god del stigning i første del av løpet, så du trenger å gjennomføre motbakketrening for å være best mulig forberedt. Legg inn stigning tilsvarende 5-7 grader på mølla, og gjennomføre motbakkeintervaller i ønsket lengde. Pass på at du ikke har for høy fart på mølla når du gjennomføre denne treningen for Sentrumsløpet. Hvis tredemølla har forhåndsdefinerte program med mye stigning, kan du med fordel bruke disse. Øk farten i stigningene, for å få opp pulsen skikkelig.

Gjennomføre testløp på tredemølle

Det kan også være aktuelt å gjennomføre testløp på tredemølla, eksempelvis 3, eller 5 eller 10 km testløp. Testløpene kan du gjennomføre 4-6 uker før du skal løpe Sentrumsløpet, og kan gi en pekepinn på om du er i rute til Sentrumsløpet. Bruk SpurtPredictor løpekalkulator for å se hvilken tid du kan forvente når du løper Sentrumsløpet. Legg inn 2 graders stigning på tredemølla for å kompensere for manglende luftmotstand.

Kombinere løpetrening ute med løping på tredemølle

Trening på tredemølle kan være effektivt, men du mangler frasparket du har når du trener ute. Hvis du utelukkende trener på tredemølle for Sentrumsløpet, kan det gjøre at muskulaturen i spesielt leggene ikke er sterk nok. Derfor bør du alltid kombinere det å løpe på tredemølle med trening ute når du trener deg opp til Sentrumsløpet. Spesielt motbakkeintervaller ute kan være en effektiv måte å styrke leggmuskulaturen, men også andre former for løpetrening ute. Inne kan du gjennomføre tåhev i trapper, som kan bidra til å styrke leggmuskulaturen din. Denne øvelsen kan du også variere med ettbeins tåhev.

Trening på tredemølle for Sentrumsløpet

Å variere løpetreningen med å trene på tredemølle kan være en effektiv og motiverende måte å trene deg opp til Sentrumsløpet på. Spesielt om vinteren kan trening på tredemølle gjøre at du trener mer regelmessig. For best mulig effekt, og for å styrke leggmuskulaturen, bør du alltid kombinere mølletreningen med løping ute.

Relaterte artikler:

Treningsprogram for Sentrumsløpet

Effektiv kortintervall når du trener for Sentrumsløpet