Trene på morgenen

0
77
Trene på morgenen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Når det gjelder trening, er det beste tidspunktet for en treningsøkt der du kan trene konsekvent. Å trene på morgenen er det rette tidspunktet for trening.

Selv om det ikke finnes en fasit som passer for alle, har morgentreningen mange fordeler.

Fordeler

Hvis du vurderer å starte en treningsrutine om morgenen, bør du vurdere følgende fordeler.

Færre distraksjoner

Å trene på morgenen betyr vanligvis at du er mindre utsatt for distraksjoner. Når du først våkner, har du ikke begynt å jobbe med dagens oppgaveliste. Det er også mindre sannsynlig at du får telefonsamtaler, tekstmeldinger og e-post. Med færre distraksjoner er det mer sannsynlig at du følger treningen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Unngå varme

Om sommeren vil det føles mer behagelig å trene om morgenen, da den varmeste delen av dagen er klokka 10 til 15. Det anbefales å unngå utendørs trening i løpet av denne tiden.

Sunnere matvalg

En tidlig morgentrening kan legge til rette for sunnere matvalg. I en 2018-studie fullførte 2680 studenter et 15-ukers treningsprogram. Hver uke besto av 3 økter med aerob trening på 30 minutter. Studentene ble ikke bedt om å endre spisemønsteret. Likevel gjorde de som fulgte med programmet sunnere matvalg, som å spise mindre rødt kjøtt og stekt mat.

Økt årvåkenhet

Trening på morgenen kan være en bedre for kroppens hormonelle svingninger. Kortisol er et hormon som holder deg våken. Det kalles ofte stresshormonet, men det gir bare problemer når det er for mye eller for lite av det. Vanligvis øker kortisol om morgenen og synker om kvelden. Den når toppen rundt klokka 08.00. Hvis du har en sunn døgnrytme, kan kroppen din være mer grunnlagt til å trene på dette tidspunktet.

Mer energi

Regelmessig trening er utmerket for å øke energi og redusere tretthet. Når du trener, går oksygen og næringsstoffer til hjertet og lungene. Dette forbedrer ditt kardiovaskulære system, utholdenhet og generelle utholdenhet. Ved å trene tidlig, kan du føle deg mer energisk hele dagen.

Bedre fokus

Fysisk aktivitet forbedrer også fokus og konsentrasjon, uavhengig av når du gjør det. Men hvis du har problemer med å fokusere på dagtid, kan en morgenøkt bare være løsningen. En studie fra 2019 fant at morgentrening forbedrer oppmerksomhet, visuell læring og beslutningstaking.

Bedre humør

Fysisk aktivitet er et naturlig middel mot stress. Under trening lager hjernen din flere endorfiner, de «følsomme» nevrotransmitterne bak løperens høye. Det fungerer også som en distraksjon fra engstelige tanker. Trening på morgenen er en fin måte å starte dagen på, og vil gjøre deg mer positiv. Du vil også føle at du presterer, og gi deg et optimistisk syn på dagen.

Bidrar til vekttap

Tidlige treningsøkter kan være best for å gå ned i vekt, ifølge en liten 2015-studie. I studien trente ti unge menn om morgenen, ettermiddagen og kvelden over separate økter. Forskerne fant at fettforbrenning var høyest når de trente om morgenen før frokost. Hvis du ønsker å gå ned i vekt, kan morgentrening hjelpe.

Appetittkontroll

Generelt hjelper trening med å regulere appetitten din ved å redusere ghrelin, sulthormonet. Det øker også metthetshormoner, som peptid YY og glukagon-lignende peptid-1. Imidlertid kan trening om morgenen kontrollere appetitten din ytterligere.

Økt samlet aktivitet

Fordelene ved en tidlig treningsøkt stopper ikke om morgenen. I følge en studie fra 2012, er morgentrening assosiert med mer bevegelse gjennom dagen. Etter å ha gått i 45 minutter om morgenen, viste deltakerne en økning i fysisk aktivitet det neste døgnet.

Blodsukkerkontroll

Fysisk aktivitet er en viktig del av håndteringen av type 1-diabetes (T1DM). Men for personer med T1DM kan det være utfordrende å trene. Trening utgjør risikoen for hypoglykemi eller lavt blodsukker. Sammenlignet med ettermiddagsøktene ga morgentreningen en lavere risiko for hypoglykemiske hendelser etter aktivitet.

Håndtering av blodtrykk

I Norge har 1 av 3 voksne høyt blodtrykk. Fysisk aktivitet er en av de beste måtene å naturlig kontrollere hypertensjon. Men ifølge en liten 2014-studie, kan trening om morgenen være det beste.

Forbedret søvn

Å få en tidlig treningsøkt kan være akkurat det du trenger for å få en god natts søvn.

Relaterte artikler:

Hvorfor du bør trene om morgenen

Hvordan klare å trene om morgenen

Annonse fra MILRAB