Hvordan trene som nybegynner
Hvordan trene som nybegynner
15. november 2018
Trening som er motiverende
Trening som er motiverende
16. november 2018
Trene på is og snø

Stock.adobe.com

Trene på is og snø

Trene på is og snø. Lær hvordan du kan trene løping på krevende underlag som is og snø.

Trening på is og snø

Det er grunn til at de beste løperne trener i områder med behagelig klima og gode forhold. Men det betyr ikke at du skal legge joggeskoene på hylla fordi det er kaldt og glatt ute. Løping på snø og isføre kan være krevende, morsomt, og ikke minst god utholdenhetstrening.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene på krevende føre med is og snø.

Ha fokus når du løper på is og snø

Trening på is og snø vil sette helt andre krav til deg enn når du løper på tørt føre. Du må fokus på det du driver, ellers risikerer du å falle. Vær forutseende og styr unna mulige glatte partier. Senk farten det kan være for at det er glatt.

Tilpass farten etter forholdene

Her gjelder samme regel som når du kjører bil. Du må tilpasse farten etter forholdene. Løper du på is, bør du kanskje begynne å gå, hvis du ikke har pigger på løpeskoene. Er det snøføre og kaldt, kan du løpe tilnærmet likt som når du løper på tørt føre.

Trene på is og snø med vanlige joggesko

Et spørsmål som opptar mange løpere når det glatt ute med snø og is, er hva slags sko man bør bruke. Det er mulig å kjøpe treningssko med pigger, eller pigge opp løpeskoene du bruker. Det finnes også et utall terrengsko med såle som skal sikre bedre grep. Du bør ikke velge noen av delene, for der en piggsko eller terrengsko definitivt vil gi deg bedre grep, vil det nesten alltid gå på bekostning av noe annet. Ofte er løpesko tilpasset terreng og glatt føre stive og lite fleksible. Støtdempingen er også ofte mye dårligere sammenlignet med vanlige løpesko. Du må på ingen måte kompromisse på faktorer som kan bidra til økt risiko for skader, og stive treningssko med dårlig støtdemping kan være dårlig nytt for beina dine. Derfor bør du heller bruke de vanlige løpeskoene. Da får det heller være at du har dårligere grep, og i enda større grad må tilpasse farten etter føret.

Løpeteknikk når du trener på is og snø

Å lande på hæl foran hofta, kan være skummelt når du løper ute når det er glatt. I tillegg til at belastningen på kroppen blir stor for hvert steg du tar, har du heller ikke riktig tyngdepunkt når du løper. Når du løper på denne måten, gir det økt risiko for at foten sklir ut forover eller til siden på grunn av feil tyngdepunkt. En måte å sørge for et mer stabilt tyngdepunkt og riktig løpeteknikk, er å korte ned på stegene og øke stegfrekvensen. Når du øker frekvensen på løpesteget, vil steglengden automatisk bli kortere, og du vil treffe bakken rett under hofta på forfot eller midtfot. Du vil få tyngdepunktet rett under hofta og skuldrene, som vil gjøre kroppen mer stabil når du løper på glatt føre. Dette er viktig for å unngå fall.

Trene på is og snø

Det at du har en løpesko som gir deg best mulig komfort og reduserer risikoen for skader, vil være det viktigste for deg når du trener på is og snø. Tilpass farten etter forholdene, og prøv å løpe på en måte som gjør at du får tyngdepunktet mest mulig rett over foten for hvert steg du tar, slik at du hele tiden er i god balanse.

Relaterte artikler:

Løpetrening når det er glatt ute

Løpeteknikk på glatt føre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *