Trene på full mage

0
568
Trene på full mage
SX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!

Lær mer om hva du bør spise og når og hvor mye du bør spise før du går i gang med en treningsøkt.

Å trene på full mage

Det å trene på full mage trenger ikke være et problem, men kan være et stort problem. Det kommer helt an på hva du trener. Det er stor forskjell på om du trener styrke på full mage eller om du trener løping. Den førstnevnte treningen går antakelig helt fint, mens det å trene løping på full mage vil i de fleste tilfeller ikke være så lurt. Hvis du har lagt ut på en løpetur rett etter at du har spist deg stappmett, har det antakelig ikke vært den beste opplevelsen. I beste fall har du følt deg tung i kroppen og løping går tungt. I verste fall får du hold og vondt i magen. Det som skjer når du trener løping på full mage er at kroppen starter å forbrenne det du har i magesekken, og det kan ofte føre til magevondt. Enda verre kan det være hvis du trener på full mage med fet mat. Fett tar lenger tid å forbrenne enn karbohydrater, og i tillegg til å få vondt i magen vil du ofte merke at du ikke greier å få opp tempoet når du løper. En ting er å trene på full mage når du trener med lav intensitet, noe ganske annet kan det være når du trener med hard intensitet. Når du trener hardt, må kroppen også jobbe enda hardere for å tilføre nok energi. Forbrenningen av maten du har i magesekken trappes opp ytterligere, noe som kan føre til enda mer ubehag og magevondt.

Hva du bør spise før trening og hvor mye

Hva du bør spise, hvor mye og når, kommer helt an på hva slags trening du skal gjennomføre. Skal du gjennomføre hard løpetrening, bør du styre unna fet mat, men heller innta karbohydratrik mat som raskt tas opp i kroppen før trening. Det siste store måltidet bør ikke inntas nærmere enn 2-3 timer før hardere løpetrening. Skal du trene med lavere intensitet, kan det holde at du spiser 1-2 timer før trening, men også her bør du styre unna fet mat. Du bør uansett ikke spise deg stappmett, fordi det vil gjøre deg treg og tung og kroppen, i hvert fall når du skal ut og å løpe. Å spise seg passe mett, hva det nå ligger i det, bør være en hovedregel uavhengig av hva du trener. Å trene på full mage vil vel uansett ikke gi noen optimal treningsopplevelse. Heller ikke en god treningseffekt, i hvert fall ikke hvis du skal gjennomføre treningsøkter med høy intensitet.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

Spise rett før trening

Spise før og etter løpetrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!