HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Trene øvre bryst

Øvelser som styrker brystmuskulaturen din, kan hjelpe deg med å gjøre en rekke daglige oppgaver, som å løfte eller skyve gjenstander. Lær hvordan du skal trene øvre bryst.

Mens pecs er de største musklene i brystet, er det faktisk flere mindre muskler som støtter brystmusklene, inkludert latissimus dorsi muskler (eller “lats”) på sidene av brystet og trapezius muskelen rundt skuldrene. Her får du noen effektive øvelser for å trene øvre del av brystet.

Benkpress

  • Plassere deg selv liggende på en benk med føttene godt mot underlaget og ryggen flatt (stangen skal være rett over øynene, og hodet, skuldrene og baken skal være på benken).
  • Ta tak i vektstangen med håndflatene fremover og tommelen viklet rundt stangen. Flytt stangen til startposisjon, med hjelp fra en partner, om nødvendig.
  • Plassere stangen over haken eller øvre bryst, og hold albuene og håndleddene rette.
  • Pust inn og senk stangen sakte til den berører brystet under armhulene. Når du senker, tar du albuene litt ut.
  • Deretter puster du ut og trykker stangen oppover, og holder håndleddene rette og ryggen flatt mot underlaget.

Brystpress

  • Ligg på en benk med knærne litt bøyd og føttene på gulvet.
  • Ta tak i manualene, og pust ut mens du skyver dem bort til armene er rett ut. Hold albuene litt bøyde.
  • Når du puster inn, trekk manualene mot deg sakte og med kontroll, uten å la vektene berøre deg.

Dips

  • Ta tak i de parallelle stengene og løft kroppen din.
  • Hold albuene rette, hodet på linje med magen og håndleddene på linje med underarmene.
  • Ta det ene beinet over det andre for å stabilisere den nedre delen av kroppen din, og trekk inn magen.
  • Pust ut, og bøy albuene for å senke kroppen. Hold albuene nær sidene. Beina skal være rett under kroppen for å unngå å vippe eller svinge.
  • Senk deg selv til albuene er i 90 graders vinkel og overarmene er parallelle med gulvet. Hold håndleddene rett.
  • Pause, og rett deretter albuene, skyv inn i stengene med hendene, og gå tilbake til startposisjon. Hold kroppen loddrett og håndleddene dine rette.

Armhevninger

Ingen utstyr hjemme og ikke tid til treningsbesøk? Ikke noe problem. Den vanlige pushup gir 61 prosent aktivering av brystmuskulaturen. Det er betydelig mindre enn benkpressen, men pushups gir bekvemmelighet og tredobler fordelene ved å bygge muskler: de styrker brystet, armene og skuldrene. Få mest mulig ut av pushups ved å være nøye med teknikken.

  • Stram magemusklene, hold ryggen flatt, nakken på linje med ryggraden, og hold albuene nær sidene.
  • Senk deg sakte og med kontroll med hendene rett under skuldrene.
  • Press opp.

Relaterte artikler:

Brystpress med manualer

Trene bryst

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!