Effektiv trening hjemme
Effektiv trening hjemme
7. desember 2018
15 km løping i rolig tempo
15 km løping i rolig tempo
8. desember 2018

Trene om morgenen eller kvelden

Trene om morgenen eller kvelden

Stock.adobe.com

Trene om morgenen eller kvelden

Trene om morgenen eller kvelden. Lær mer om fordeler og ulemper med å trene om morgenen og på kvelden, og finn ut hva som passer deg best.

Trening om morgenen eller kvelden

De fleste av oss har preferanser for når vi ønsker å trene på døgnet, og det finnes vel egentlig ingen fasit på hva som er best. Likevel, det kan være tidspunkt på dagen som passer bedre enn andre, både med tanke på motivasjon, treningseffekt og effektivitet.

I denne artikkelen vil du lære mer om fordeler og ulemper med å trene om morgenen og på kvelden.

Trene om morgenen

Trening om morgenen kan gi deg en rekke fordeler. Etter en god natts søvn er du opplagt, og da passer det bra å komme seg ut for å trene. Trener du om morgenen vil du frigjøre ettermiddag og kveld, slik at du kan gjøre andre ting i en ellers hektisk hverdag. Trening om morgenen gjør deg klar og skjerpet til du skal på skole eller jobb. Trener du før frokost, kan det også gi ekstra fettforbrenning. Ulemper med å trene om morgenen kan være at det kan være krevende å komme seg opp i tide opp i tide. Motivasjonen for å trene om morgenen kan være lav hos mange. Det tar tid å opparbeide seg gode rutiner for å trene om morgenen. Har du først kommet i gang med å trene om morgenen, kan det likevel være krevende å gjennomføre kvalitetsøkter med høyere intensitet.

Trene om kvelden

Mange foretrekker å trene om kvelden. Fordeler med å trene om kvelden kan være at du har gjort unna alle andre gjøremål, og slipper stresset med å rekke andre ting. Å trene ute om kvelden gir en helt annen ro enn om du trener på dagtid eller ettermiddagen, fordi det ofte kan være mindre folk og biler. Ulempen ved å trene om kvelden kan være at kroppen gradvis går inn i hvilemodus, slik at det kan være mer krevende å komme seg ut fordi du føler deg trøtt og sliten. Trener du sent om kvelden kan det også bidra til at det blir vanskeligere å roe seg ned på kvelden før du skal legge deg. Gjennomfører du en krevende treningsøkt på kvelden, vil du bli sliten, og å spise rett før du skal legge deg, kan føre til urolig søvn.

Trene om morgenen eller kvelden

Om du trener om morgenen eller kvelden vil i stor grad være styrt av hva du er vant med fra før av, men det er fullt mulig å endre på det dersom det er ønskelig. Det er nok en overvekt av løpere som trener på dagtid, ettermiddag og kveld, men mange velger også å trene om morgenen. Å trene om morgenen er kanskje det tidspunktet på dagen som kan være mest effektivt å trene, fordi det vil frigjøre tid til å gjøre andre ting senere på dagen. Det er også full mulig å trene løping med høyere intensitet om morgenen, når du blir en rutinert morgenløper.

Relaterte artikler:

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

Rolig løping om morgenen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *