Trening sent eller tidlig
Trening sent eller tidlig
21. november 2018
Intensitet på oppvarming
Intensitet på oppvarming
22. november 2018
Trene om kvelden

Stock.adobe.com

Trene om kvelden

Trene om kvelden. Lær mer om trening om kvelden og hvilket tidspunkt på døgnet som passer best for deg å trene.

Trening som kvelden

De aller fleste av oss har en preferanse på hvilket tidspunkt på døgnet som passer best å trene. Noen er opplagt om morgenen, og foretrekker å trene tidlig før skole eller jobb. Andre igjen har best utbytte av å trene på ettermiddagen eller kvelden. Å trene på kvelden kan være et bra tidspunkt å trene, når du er ferdig med de aller fleste av dagens gjøremål.

Lær mer om trening om kvelden og hva du bør passe på når du trener om kvelden.

Fordeler med å trene om kvelden

Å trene om kvelden, når ungene er i seng og de fleste gjøremålene i løpet av dagen er unnagjort, bidrar til mindre stress, og du kan ha fullt fokus på treningen. Det er ofte mer stille og fredelig ute om kvelden, noe som kan gjøre treningsøkta mer behagelig. Trening om kvelden, om du ikke trener alt for sent, kan bidra til at du blir god trett når du skal legge deg.

Ulemper med å trene om kvelden

Det kan være at du er mer uopplagt om kvelden, noe som kan bidra til at du ikke greier å yte maksimalt når du trener. Når du er trøtt og sliten, kan det gjøre til at du ikke har overskudd til å trene om kvelden. Trener du sent om kvelden, kan produksjon av endorfiner og adrenalin gjøre at det tar lenger tid å roe seg ned før du skal legge deg. Det kan føre til at du får problemer med å sove når du legger deg. Du bør i hvert fall beregne at du skal være ferdig med treningen 2 timer før du skal legge deg. Trener du sent om kvelden, betyr det at du bør spise i hvert fall litt etter trening. Å spise rett før leggetid fører til at fordøyelsen må jobbe når du skal legge deg til å sove, noe som ikke er helt gunstig.

Trene om kvelden

Det vil være fordeler og ulemper ved å trene om kvelden, men dersom du ikke trener for tett opp mot leggetid, er det ingen god grunn til at du skal la være å trene på kvelden. Ofte vil trening om kvelden være mindre stressende, i og med at du har gjort unna de aller fleste av dagens gjøremål.

Relaterte artikler:

Trening sent eller tidlig

Trening om morgenen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *