Trene når man ikke er i form

T

Trene når man ikke er i form. Lær mer om om man bør trene når man ikke er i form, og hvilke faktorer som kan avgjørende for om du skal gjennomføre trening eller ikke.

Trening når man ikke er i form

Når du trener aktivt vil du fort merke det når formen ikke er på topp. Spørsmålet er hvor grensen går for å trene når man ikke er i form. Her må man skille mellom trening når man er i dårlig form som en følge av lite eller ingen trening, og dårlig form som en følge av sykdom eller manglende restitusjon.

Trene når man ikke er i form på grunn av for lite trening

På spørsmål om man skal trene eller ikke på grunn av lite eller ingen trening, så vil svaret naturligvis være at man skal trene. Det kan virke noe søkt å stille dette spørsmålet, men faktum er at mange kan bli fysisk dårlige av trene hvis formen er elendig, og hvorfor trene når du blir fysisk dårlig? For å greie å gjennomføre overkommelig trening når formen er dårlig må du la treningen ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Om det betyr at du greier å gå 1 km, så er det 1 km du skal starte opp treningen din med. Å starte opp med trening med utgangspunkt i eget formnivå gjør at alle friske mennesker kan trene. Utfordringen er at mange nybegynnere har et utgangspunkt som er alt annet enn i samsvar med eget formnivå. Da kan det bli veldig tøft å gjennomføre trening, sannsynligheten for at du slutter å trene igjen er overhengende.

Trene når man ikke er i form på grunn av sykdom

Du bør konferere med din fastlege for å avgjøre om du bør trene eller ikke når du er syk. Men har du en muskulær skade av noe slag eller vondt her og der, kan du fint ta denne beslutningen selv. Så lenge treningen ikke forverrer din tilstand, kan du trygt trene. Har du vært lenge ute på grunn av sykdom, er det god grunn til å ta det rolig når du gjenopptar treningen. Ikke ha forventninger om å trene på samme nivå som før du ble syk, og det gjelder også forkjølelse. Du må starte med å bygge deg gradvis opp igjen, og du må la det ta den tiden tar. Det er den beste måten du kan komme tilbake til samme formnivå som tidligere. Det gjelder ikke bare for mosjonister, men også for eliteutøvere.

Trene når man ikke er i form på grunn av manglende restitusjon

Er du ute av form på grunn av manglende restitusjon, bør det være en vekker for deg. Det kan være vanskelig å oppdage at det er manglende restitusjon som er årsaken til at du er ute av form, men er du sliten, stiv og støl i kroppen ofte, kanskje over lenger perioder, er det all god grunn til å rope et varsku. Her er det bare en ting som gjelder, og det er å ha en periode med hvile til overskuddet kommer tilbake. Før du tar opp igjen treningen bør restitusjon inngå som en del av ditt treningsprogram, og du bør også sørge for å bli flinkere til å restituere ved behov.

Trene når man ikke er i form

Å trene når man ikke er i form er ikke gøy, så da kan det være en god regel å ikke gjøre det. Unntaket er når du er i dårlig form på grunn av for lite trening. Er du fristet til å trene når du er syk, bør du tenke på at veien tilbake til godformen kan bli enda lenger, og husk at den raskeste veien tilbake til gammel form etter sykdom er å ha en gradvis oppbygging av formen.

Relaterte artikler:

Trene med sår hals

Trene med forkjølelse

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg