Motbakketrening om vinteren
Motbakketrening om vinteren
29. oktober 2018
Fartslek for 5 km under 22 min
Fartslek for 5 km under 22 min
30. oktober 2018

Trene når man er trøtt

Trene når man er trøtt

Trene når man er trøtt

Trene når man er trøtt. Lær mer om hvorfor og hvordan du skal greie å trene når du er trøtt på morgenen, ettermiddagen eller kvelden.

Trening når man er trøtt

De aller fleste av oss har sikkert opplevd det når de skal ut og trene, at du er trøtt. Det kan være at du skal trene på ettermiddagen og kvelden, eller at du ønsker å trene om morgenen, men er for trøtt til å gjennomføre.

I denne artikkelen får du tips om hvordan du kan trene når du er trøtt, og slippe å få spolert treningsøkta på grunn av det.

Prøv å kartlegge hvorfor du er trøtt

Utover åpenbare årsaker til at du er trøtt, som at du er trøtt etter en lang og slitsom arbeidsdag, eller er trøtt når du nettopp har stått opp om morgenen, bør du kartlegge årsaker til at du er trøtt. Det kan være at du trøtt og sliten fordi brygger på en forkjølelse, eller at du er trøtt fordi du har fått for lite søvn, eller av andre årsaker enn de som er nevnt gjør at du er trøtt. Du må kartlegge årsaken til hvorfor du er trøtt, for å vurdere om det er forsvarlig å trene, og som oftest er det det. Ser vi bort i fra sykdom og at du er trøtt og sliten på grunn av underskudd på søvn, kan du i de aller fleste tilfeller trene selv om du er trøtt.

Dørstokkmila og trening når man er trøtt

Det mentale henger som kjent sammen med det fysiske, og ofte spiller det mentale også en viktig rolle når du skal komme deg ut på trening selv om du er trøtt. Dørstokkmila, eller det å få på seg treningsklærne og komme seg ut av huset, kan nok i mange tilfeller være en like stor utfordring som at du er trøtt. Planlegg på forhånd når du skal trene, og gjør det, uten å veie for mye for og i mot.

Trene når man er trøtt om morgenen

Alle er trøtt om morgenen i større eller mindre grad. Utfordringen for mange er å komme seg ut av senga når vekkerklokka ringer. Greier du det er mye gjort. Gjør alt klart av treningstøy og annet, slik at du raskt kan komme deg ut å trene. Sliter du med å komme deg på trening rett etter du har stått opp, kan en kaffekopp før trening ofte gjøre underverker. Forutsatt at du har fått nok søvn, kan du tenke på at kroppen er helt uthvilt når du skal stå opp om morgenen. Den trøttheten du føler vil du raskt riste av deg når du kommer deg ut for å trene.

Trene om ettermiddagen eller kvelden når du er trøtt

Det å være trøtt og sliten om ettermiddagen er helt normalt etter en lang og hektisk dag, men kan ofte gå over når du får spist og slappet av i en kortere periode. Før du bestemmer deg for ikke å trene fordi du er for trøtt om ettermiddagen eller kvelden, bør du gi det en sjanse. Bestem deg for at du skal prøve å trene i 5-10 minutter, og er du like uopplagt etter du har trent denne tiden, stopper du treningen. Ofte når du trener 5-10 minutter forsvinner trettheten, og du greier å trene mer enn planlagt.

Trene når man er trøtt

Trening når man er trøtt på grunn av sykdom for lite søvn eller andre årsaker som gjør at du ikke bør trene når du trøtt, bør tas på alvor. Noen ganger er det gode grunner for ikke å trene når du er trøtt, men ofte kan du trene selv om du er trøtt. Planlegg når du skal trene, og hold deg til planen selv om du trøtt. Trene hele over et kortere tidsrom, for å gi det en sjanse, og kanskje blir du overrasket over hvor fort du rister trøttheten av deg.

Relaterte artikler:

Trene når man er sliten

Løping og forkjølelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *