Trening når man er stiv
Trening når man er stiv
23. oktober 2018
Langintervaller på 1000 meter
Langintervaller på 1000 meter
24. oktober 2018

Trene når man er syk

Trene når man er syk. Det er fort gjort å tenke at det går fint om man trener når man er syk, men er det så lurt?

Trening når man er syk

Trening når man er syk er vel noe man umiddelbart tenker er noe man ikke bør gjøre. Likevel kan være at mange som er ivrige etter å trene likevel trener, og trosser at de er syke.

Hvorfor du ikke bør trene når du er syk

Når du er syk vil immunforsvaret i større eller mindre grad ha mer enn nok med å jobbe med for å gjøre deg frisk. Dersom du trener, vil det være en tilleggsbelastning for kroppen, og kan forlenge hvor lang tid det tar før du blir frisk igjen, og i verste fall gjøre deg sykere. Hvor alvorlig dette kan være vil selvsagt avhenge av hva slags sykdom du har, og du bør alltid konferere med lege før du går i gang med trening når du er alvorlig syk.

Trene når man er litt syk

Hva som ligger i betegnelsen å være litt syk kan være et definisjonsspørsmål, men forkjølelse kan komme inn under denne betegnelsen. De fleste av oss blir forkjølet en eller flere ganger i løpet av et år, og spørsmålet er om man kan trene når man er litt syk av forkjølelse. Svaret på det kan være både ja og nei. Du bør ikke trene når forkjølelsen ennå ikke har nådd en topp, men når forkjølelsen er på vei ut inn igjen kan du starte opp med trening med svært lav intensitet.

Du bør på ingen måte trene når du har feber. Grunnen til det er at feber tyder på at du har en infeksjon, og immunforsvaret ditt vil jobbe på spreng for å kvitte seg med infeksjonen. Trener du kan det føre til en midlertidig svekkelse av immunforsvaret, noe som kan forlenge tiden er syk. Trening når du har feber kan også påvirke hjerterytmen, som kan og rytmeforstyrrelser som kan være svært alvorlig.

Restitusjon er det beste alternativet når du er syk

Er du usikker på om hvorvidt du skal trene når du er syk eller ikke, bør du la være å trene. Å restituere i en kortere periode når du er syk, vil uansett bidra til at du kommer raskere tilbake når du er frisk igjen. Du har egentlig ingenting å vinne på å trene når du er syk, annet enn å tilfredsstille din dårlige samvittighet. Det trenger du absolutt ikke ha.

Relaterte artikler:

Løping og forkjølelse

Overskudd til trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *