Trene når man er sulten

0
214
Trene når man er sulten

Trene når man er sulten. I denne artikkelen vil du lære mer om bør trene når du er sulten eller ikke, og i hvilken grad det påvirker prestasjonene dine.

Trening når man er sulten

Hvis du har trent tidligere, har du mest sannsynlig opplevd å ha vært sulten før, under eller etter trening. I hvilken grad det kan ha betydning for treningen kan avhenge av flere faktorer, blant annet hva du har spist før treningen. Å trene hardt når du er sulten kan også ha betydning for prestasjonene dine.

Sulten før trening

Om du bør trene når du er sulten før trening, vil blant avhenge når du spiste siste sist. Trener du om morgenen før frokost, går det å fint an å trene selv om du er sulten, men det avhenger av at du har hatt en normalt energiinntak dagen før. Kroppen har vanligvis glykogenlagre som holder i 90 minutter trening med ikke for hard intensitet. Men det å være sulten før trening er ikke alltid like motiverende, og kan være ubehagelig dersom du kjenner på denne sultfølelsen gjennom hele treningsøkta. Du bør gjøre en vurdering på om du skal spise en banan eller annen lett fordøyelig mat for å døyve sultfølelsen.

Sulten under trening

Å bli sulten mens du trener er mer vanlig, spesielt hvis du er ute på langtur. Trener du normalt innenfor 90 minutter, vil dette normalt ikke gå ut over prestasjonene dine, forutsatt at du har spist normalt før trening eller kvelden forveien. Du vil normalt ha mer enn nok energi, selv om du blir sulten mens du trener.

Sulten etter trening

Sulten etter trening er helt normalt etter at du har trent. Når du er sulten etter trening bør du ikke falle for fristelsen å putte inn på det du måtte komme over. For unngå det bør du ha klart et sunt og næringsrikt måltid, som inneholder karbohydrater og protein, som kan fylle opp glykogenlagrene og fremskynde restitusjonsprosessen i muskulaturen din.

Trene når man er sulten

For hvordan du presterer på trening, går det greit å trene når man er sulten både før og under trening, forutsatt at du har hatt et normalt energiinntak før du trener. Hva som er normalt matinntak vil naturlig nok variere. Det kan likevel være ubehagelig å sette i gang med trening når du er sulten, så du bør kanskje spise noe lett fordøyelig mat.

Relaterte artikler:

Den beste maten for løpere

Inntak av protein når du trener løping