Hvordan bli raskere med fartslek
Hvordan bli raskere med fartslek
23. oktober 2018
Trening når man er stiv
Trening når man er stiv
23. oktober 2018

Trene når man er sliten

Trene når man er sliten. Lær mer om hvorvidt du skal gjennomføre trening eller ikke når du av ulike årsaker er sliten og mangler overskudd.

Trening når man er sliten

Alle har opplevd å være slitne i perioder, og årsakene til det kan være mange. Ofte er det arbeid, familie og hvor mye søvn du får som er viktige årsaker til at man er sliten. Derfor må du gjøre en vurdering av om du skal trene når du er sliten, på bakgrunn av hva som kan være bakenforliggende årsaker.

I denne artikkelen vil du lære mer om når du bør trene og ikke når du er sliten.

Trening når du har fått for lite søvn

For lite søvn er nok noe mange opplever som en årsak til at de er slitne. For lite søvn kan føre til manglende overskudd som gjør deg sliten. På spørsmål om du bør trene når du er sliten på grunn av manglende søvn, vil det i mange tilfeller regulere seg selv. Ofte vil det være at du ikke orker å trene når du har underskudd på søvn, fordi trening kan være krevende, og for lite søvn gjør at du i mange tilfeller ikke vil ha nok overskudd til å trene. Mange vil ha mer enn nok med å komme seg igjennom dagen. Løsningen er enkel, og det er å sove mer. Voksne mennesker bør ha et minimum av søvn på 7-8 timer. Trener du mye kan det være at du trenger enda mer søvn.

Trening når du er sliten på grunn av at du trener for mye

Er du sliten på grunn av at du har trent mye, bør du ta dette på alvor. Spesielt hvis du er sliten i lengre perioder. Det kan være begynnende tegn på overbelastning eller overtrening. Du bør ikke trene når du er sliten på grunn av for mye trening, men heller gjennomføre fullstendig hvile eller restitusjonstrening. Det kan også være at du skal redusere eller la være å trene med moderat til hard intensitet, inntil du har bygd deg opp et overskudd igjen. Det er så viktig at du tar disse signalene på alvor, fordi overtrening eller skader som en følge av at du trener når du er sliten, kan ta måneder og år å komme seg etter eller bli kvitt.

Trene når man er mentalt sliten

I perioder da det er mye på hjemmebane og jobb, kan det være at du er mentalt sliten. Å være mentalt sliten vil også påvirke deg fysisk, ved at du føler at du ikke har ork til trening. Strengt tatt skal det være mulig å trene når du er mentalt sliten, men motivasjonen for å trene er ofte ikke på topp i slike tilfeller. Det du kan gjøre er gå ned på treningsmengden når du er mentalt sliten, kanskje halvere treningsmengden, men trene like hyppig for å ha kontinuitet i treningen. Dersom det også blir for slitsomt, bør du ta deg en pause fra treningen. Ofte vil en pause på noen dager eller en uke være nok til at du har overskuddet tilbake.

Trene når man er sliten

Hvorvidt man skal trene når man er sliten, må være en vurdering den enkelte gjør på bakgrunn av mulige bakenforliggende årsaker. Tilfeller der du absolutt ikke bør trene er når du er sliten i lengre perioder på grunn av stor treningsbelastning. Her er det ingen kompromiss, men fullstendig hvile som gjelder. Er du mentalt sliten, eller fysisk sliten på grunn av søvnmangel eller stress i hverdagen, må du gjøre en vurdering av om du skal gå ned på treningsmengden eller kutte ut treningen i noen dager eller en uke for å få tilbake overskuddet.

Relaterte artikler:

Overskudd til trening

Løping som gir deg overskudd

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *