Trene når det gjør vondt

0
113
Trene når det gjør vondt

Å trene når det gjør vondt vil antakelig være noe de aller fleste avstår fra, men i hvilke tilfeller er det mulig å trene selv om det verker på forskjellige steder i kroppen?

Trening når det gjør vondt

Har du vondt i kroppen som en følge av trening du har gjennomført, er det all god grunn til å være oppmerksom på hva som kan være årsaken til smertene du har. Det kan være at du har hatt en hard treningsuke eller treningsøkt, og er stiv og støl i muskulaturen i etterkant. Det kan være smerter som er mer diffuse og vanskelig å fastslå årsaken til. Uavhengig av hva som forårsaker smertene, kan dette være et tegn på overbelastning eller en skade som i verste fall er langt fremskreden.

Trening når det er mistanke om skader

Hvis smertene du har vedvarer, og disse smertene er på steder du kanskje ikke har hatt vondt før, er det all god grunn til å rope et varsku. Har du mistanke om skader, skal du ikke fortsette med aktiviteten som har forårsaket smertene. Det betyr at hvis du har fått smertene som en følge av løping, bør du avstå fra løping en periode, for å se om smertene avtar. Etter en periode med hvile, gjennomfører du en vanlig treningsøkt. Hvis smertene er borte, har smertene antakelig vært en overbelastning, som har blitt bedre eller borte fordi du har unngått belastning. Hvis smertene raskt kommer tilbake når du trener, kan det være snakk om en skade. Ta direkte kontakt med spesialister innenfor idrettsmedisin for å få sjekket opp hva som forårsaker smerter. Avstå fra all trening som har forårsaket smertene.

Trening når du har smerter på grunn av stølhet

Hvis du har smerter på grunn av at du er stiv og støl, er det fullt mulig å trene, men det kan være ubehagelig. Hvis smertene og stølheten er så ille at det vanskeliggjør å trene vanlig, bør du vurdere å ta 1-2 hviledager inntil stølheten gir seg. Det er ikke farlig å trene når du er støl, men stølheten er et klart signal fra kroppen om at du har overbelastet de områdene som er stive og støle. Hvis du velger å trene, bør du gjøre det med svært lav intensitet. Hvis stølheten vedvarer over tid, bør du ta noen hviledager for at muskulaturen skal få ro og tid til å restituere. Å fortsette å overbelaste muskulatur over tid, kan i verste fall utvikle seg til å bli kroniske skader.

Trene når det gjør vondt

Lytt til kroppen og bruk sunn fornuft. Spør deg selv om hvilket utbytte du har av å trene når du har smerter. La kroppen bestemme når den trenger restitusjon. Det du må gjøre er å ikke ignorere signalene kroppen gir deg. Å trene når det er vondt er heller ikke særlig motiverende, vil vel i de fleste tilfeller ikke gi noen god løpsopplevelse.

Relaterte artikler: