Trening og restitusjon
Trening og restitusjon
16. november 2018
Intervalltrening med kortintervall
Intervalltrening med kortintervall
16. november 2018

Trene når det er kaldt

Trene når det er kaldt. Lær mer om hvordan du kan trene når det er kaldt ute for å gjøre treningen mer motiverende og ha best mulig treningseffekt.

Trening når det er kaldt

Å trene når det er kaldt ute kan være en utfordring for mange, og gjelder både hvordan og hva du skal trene, og motivasjon for å trene.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene ute når det er kaldt for at treningen skal gi best mulig effekt og være motiverende.

Trene når det er kaldt med lav intensitet

Når det er streng kulde ute bør du vurdere å trene med noe lavere intensitet enn vanlig. Å trene hardt når det er kaldt vil føre til at du trekker mye kald luft ned gjennom luftveiene og inn i lungene, og kan føre til irritasjon og plager som en følge av dette. Siden vinterhalvåret ofte er en oppbyggingsperiode med basistrening for mange som er ferdige med sesongen, passer det fint å gjennomføre mer trening med lavere intensitet om vinteren. Hovedvekten av treningen du gjennomfører i utholdenhetsidretter skal uansett bli gjennomført med lav intensitet.

Trene når det er kaldt med riktig bekledning

Ikke la feil bekledning stoppe deg fra å trene når det er kaldt ute. Å fryse når det er kaldt ute, kan være lite motiverende, og inviterer ikke akkurat til videre trening. Det er heller ikke lurt å kle seg for varmt, fordi da vil du svette mye. Begge deler vil påvirke prestasjonene dine når du trener når det er kaldt ute. Du bør kle deg Ikke for varmt, men heller ikke for kaldt. Et tips kan være at du skal fryse litt med en gang du kommer deg ut, og at du blir passe varm når du har kommet i gang med treningen.

Variasjon når du skal trene når det er kaldt

Trener du løping vil det om vinteren ofte være mer begrenset hvor du kan løpe på grunn av snø og is, spesielt i skog og mark. Da har du færre løyper du kan trene i. Å trene når du er kaldt kan også bidra til mindre variasjon med tanke på hvilken intensitet du trener med. Likevel er det viktig at du prøver så godt du kan å variere hvor du trener, og også med hvilken intensitet. Dette kan være viktig for deg for å motivere deg for trening når det er kaldt ute. Dersom du trener løping, kan du variere med motbakketrening og fartslek. Begge deler er effektiv fartstrening når det er kaldt ute. Sørg for at intensiteten ikke er for hard. Trene også langturer selv om det er kaldt ute. Ukentlige langturer er viktig når du skal bygge treningsvolum i løpet av vinteren, og kan gjøre deg til en sterkere og mer utholdende løper.

Trene når det er kaldt

Å trene når det er kaldt er fullt mulig gjennom planlegging av hva du skal trene og med hvilken intensitet du skal trene. Sørg for at du har riktig bekledning når du skal ut og trene, for at treningen skal bli mest mulig behagelig. Selv om snø og kulde kan gjøre treningen mer begrenset, spesielt når det gjelder løping, må du være kreativ og prøve å variere treningen så godt du kan. Det vil gjøre treningen mer motiverende.

Relaterte artikler:

Hard løpetrening når det er kaldt

Trening om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *