Trene med vond rygg

0
215
Trene med vond rygg
Foto: Unsplash
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Ryggsmerter kan virkelig legge en demper på din vanlige treningsrutine. Lær mer om hvordan du kan trene med vond rygg.

Trene med vond rygg

Men selv om du har en ryggskade eller en økning i korsryggsmerter, kan du fortsatt være aktiv. Nøkkelen er å vite hvilke øvelser som er riktig for å trene med korsryggsmerter, og hvilke øvelser du skal unngå.

Trening med ryggsmerter hjelper deg å bli frisk av ryggsmerter, styrke svake muskler og øke fleksibiliteten i anspente områder. Flere studier har funnet at fysisk aktivitet reduserer selvrapporterte smertesymptomer. Svake ryggmuskler klarer ikke å hjelpe ryggraden med å bære belastningen, noe som legger unødvendig press på ryggmargsskivene. Det er grunnen til at å opprettholde sterke rygg- og kjernemuskler er så viktig for å forhindre ryggsmerter.

Øvelser for å redusere ryggsmerter

For de som ønsker å være aktive til tross for ryggsmerter, lurer du kanskje på hvilke øvelser du kan gjøre med dårlig rygg. Ryggsmerter – spesielt hvis de er forårsaket av dårlig holdning – er et tegn på at svake muskler presser på nerver, og en feiljustert ryggrad legger unødvendig press rundt på korsryggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kjernestyrke og stabilitet

Å ha en sterk og stabil kjerne er et grunnleggende aspekt ved ryggradshelsen. En sterk og stabil kjerne hjelper deg med å holde kroppen oppreist og gir også mulighet for fleksibel bevegelse. Uten kjernestyrke og stabilitet vil ryggraden bli stresset, og og øke risikoen for ytterligere skader. Når du trener med ryggsmerter, er kjerneøvelser et bra sted å starte.

Styrketrening

Mange antar at du bør unngå vekt- og motstandstrening hvis du har vondt i ryggen. Bevis tyder imidlertid på noe annet. Flere studier har funnet at ryggsmerte som deltar i vekttreningsprogrammer ser en reduksjon i smertsymptomer sammenlignet med de som unngår aktivitet eller holder seg strengt til aerob trening. Det er viktig å styrke alle muskelgrupper som støtter rygg og kjerne. Dette inkluderer å styrke skuldre, bryst, bein og setemuskler.

Når du trener styrke med dårlig rygg, må du alltid stramme magemusklene før du begynner på en øvelse for å beskytte korsryggen. Over tid vil styrken du bygger i disse hovedområdene bidra til å lindre trykket fra ryggraden og forhindre langvarig skade. Få alltid godkjennelse fra en medisinsk fagperson før du setter i gang med et styrketreningsprogram.

Tøying

I kombinasjon med kjernestabilitet og vekttrening, er tøying en viktig del av å trene med vond rygg. Når det er snakk om korsryggsmerter, kan det å lette press fra korsryggen hjelpe deg med å tøye ut en stram hamstrings- og setemuskulatur.

Aerob trening

Ingen treningsrutine for å bli kvitt ryggsmerter ville være komplett uten kardiovaskulær aktivitet. Korte økter med lav intensitet flere ganger i uken kan hjelpe med kardiovaskulær helse og vekttap, og redusere kroniske ryggsmerter. Studier har funnet at aerob trening i vann kan bidra til å lindre ryggsmerter. Andre former for aerob trening du kan utføre med lette ryggsmerter inkluderer å gå turer i raskt tempo.

Hva du bør unngå med en vond rygg

Når du trener med vond rygg, er det like viktig å vite hva du ikke skal gjøre. Når du har fått godkjent å trene med ryggsmerter, anbefales det å jobbe med en personlig trener eller fysioterapeut for å forstå bedre hvilke øvelser som påvirker deg og hvordan.

Generelt er det noen aktiviteter du bør unngå med ryggsmerter:

  • Tung vektløfting
  • Løfte gjenstander over hodet
  • Aerob trening med stor innvirkning som løping eller landeveissykling

I tillegg til disse retningslinjene, må du lytte til kroppen og bli bevisst på hvilke typer øvelser som forårsaker smerter. Dette vil gjør det enklere for deg å vite hvor grensene dine går.

Relaterte artikler:

Hvorfor er styrketrening viktig

Øvelser for stiv korsrygg

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!