Trening når du er støl
Trening når du er støl
10. november 2018
Høyere puls enn vanlig under trening
Høyere puls enn vanlig under trening
11. november 2018
Trene med sår hals

Stock.adobe.com

Trene med sår hals

Trene med sår hals. Lær hvordan du skal avgjøre om du kan trene med sår hals eller ikke.

Trening med sår hals

Det kan være flere årsaker til at du har sår hals. Det kan være en virusinfeksjon i forbindelse med en forkjølelse eller en bakteriell infeksjon du har eller har hatt, som kan være en årsak til sår hals. Uansett hva som er årsaken til sår hals, bør du gjøre en vurdering av hvorvidt det forsvarlig å trene med sår hals eller ikke.

I denne artikkelen vil du få tips til hvordan du kan vurdere om du skal trene med sår hals eller ikke.

Trene med infeksjon i kroppen

Sår hals kan ha sitt opphav i en infeksjon du har eller har hatt i kroppen, og som hovedregel skal du unngå å trene når du har en infeksjon. Immunforsvaret ditt jobber på høygir når du er syk, og du skal ikke belaste systemet ditt enda mer med trening, selv ikke trening med lav intensitet. Det kan bidra til å forverre eller forlenge perioden du er syk. Den raskeste veien tilbake til trening vil uansett i slike tilfeller være å ta det med ro.

Vurdere om du skal trene med sår hals

Gjør en vurdering av om infeksjonen er i en oppadgående eller nedadgående kurve. Du bør ikke trene med sår hals når du ikke ennå har nådd en topp sykdomsutviklingen, fordi vil være ekstra belastende for kroppen. Dersom du kjenner at du er bedringens vei, kan du vurdere å trene over en kort periode med lav intensitet. Gjør en vurdering av hvordan du føler deg i etterkant av treningen. Blir allmenntilstanden verre, har du mest sannsynlig startet opp for tidlig med treningen.

Trene med sår hals

Gjør en vurdering av hvorvidt infeksjonen du har, hvis det er det som er årsak til hals, er på oppadgående eller nedadgående kurve. Vurdere også allmenntilstanden, det vil si hvilken form du er i. Er du sliten, bør du uansett avstå fra trening. Bruk sunn fornuft og trene om du føler for det.

Relaterte artikler:

Løping og forkjølelse

Restitusjonstrening etter sykdom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *