HELGEKUPP!

Trene med influensa

Trening får deg til å føle deg bra og hjelper deg med å holde deg frisk, men ingenting kan sette deg ut raskere enn influensa. Lær mer om du bør trene med influensa.

Influensa er en luftveissykdom ofte ledsaget av overbelastning og problemer med å puste. Når du har influensa bør du ikke trene eller gjøre noe som får deg til å puste hardt. Hvis influensasymptomene dine er milde, bruk sunn fornuft når det gjelder trening. Ikke press deg selv for hardt og gi kroppen din tid til å bli frisk. Hvis symptomene dine er alvorlige, eller hvis du har et nedsatt immunforsvar, kontakt lege for behandling og for å diskutere treningsalternativer.

Trening med feber

Du bør ikke trene hvis du har feber, som er et vanlig symptom på influensa. Pulsen din blir forhøyet med feber, og trening kan legge for mye belastning på hjertet ditt. I noen tilfeller kan det føre til hjertesvikt. Du har også høyere risiko for å bli dehydrert når du har feber, og trening forverrer risikoen. Feber indikerer at kroppen din jobber hardt for å overvinne influensavirus, og det beste du kan gjøre er å hvile og la kroppen din hvile.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Ikke smitt andre med influensa

Influensa er en svært smittsom sykdom som overføres direkte mellom mennesker eller ved å berøre en forurenset overflate. Hvis du trener på et treningsstudio, må du være hjemme når du er syk for å unngå å spre viruset til andre mennesker. En influensa gir noen ganger hoste, så ikke tenk på å trene med hoste de første 48 timene.

Hold deg til trening med moderat intensitet

Trening med jevne mellomrom kan bidra til å forhindre sykdom, og du kan til og med trene under forkjølelse, selv om du kanskje vil redusere intensitet og hvor mye du trener. Hvis du har influensa, bør du ikke trene med samme intensitet som når du er frisk. Men hvis du har feber, vent til den er borte før du begynner å trene igjen.

Hvis symptomene dine er milde, hold deg til trening med lav intensitet, og gjør treningsøktene korte. Når du er over influensaen, gå tilbake til en vanlig treningsrutine gradvis for å gi immunforsvaret en sjanse til å bygge seg opp igjen.

Relaterte artikler:

Influensafølelse etter trening

Hvor lenge smitter influensa

Om forfatteren