Trene med hodepine

0
234
Trene med hodepine
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Det er er vanlig å dele treningshodepine inn i ufarlig treningshodepine, og hodepine forårsaket av forskjellige underliggende årsaker. Lær mer om treningshodepine.

Treningshodepine kan oppstå under eller etter vedvarende, anstrengende trening. Noen aktiviteter forbundet med trening hodepine inkluderer løping, roing, tennis, svømming eller vektløfting. er ufarlig og er vanligvis ikke forbundet med underliggende problemer. Men hodepine når du trener kan være forårsaket av et underliggende, mer alvorlig problem i hjernen, for eksempel blødning eller en svulst, eller andre sykdommer utenfor hjernen. Alvorlig treningshodepine kan kreve akutt legehjelp.

Vanlig treningshodepine

Ufarlig treningshodepine er vanligbeskrevet som:

  • Er vanligvis beskrevet som bankende smerte i hodet
  • Oppstår under eller etter anstrengende trening
  • Påvirker i de fleste tilfeller begge sider av hodet

Treningshodepine som en følge av underliggende årsaker

Treningshodepine forårsaket av underliggende årsaker kan være:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Oppkast
  • Tap av bevissthet
  • Dobbeltsyn
  • Stivhet i halsen

Vanlig treningshodepine varer vanligvis mellom fem minutter og 48 timer, mens treningshodepine av andre underliggende årsaker, kan vare i minst en dag eller lenger.

Når du skal oppsøke lege

Hvis du opplever hodepine under eller etter trening, bør du kontakte legen din. Ring legen din med en gang hvis hodepinen kommer brått begynner eller hvis det er den første hodepinen av denne typen.

Risikofaktorer for treningshodepine

Du kan ha større risiko for å trene hodepine hvis du:

  • Trener i varmt vær
  • Trener i stor høyde
  • Har en familiehistorie med migrene

Forebygging

Treningshodepine forekommer oftere når været er varmt og fuktig, eller hvis du trener i stor høyde. Hvis du er utsatt for å treningshodepine, kan det være lurt å unngå å trene under disse forholdene. Noen mennesker opplever bare hodepine under gjennomføring av visse aktiviteter, slik at de kan forebygge hodepine ved å unngå disse aktivitetene. Oppvarming før anstrengende trening kan også bidra til å forebygge treningshodepine.

Relaterte artikler:

Hodepine etter trening

Trene med migrene

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!