Trene med halsbetennelse

0
416
Trene med halsbetennels
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Trening går greit når du har forkjølelsessymptomer som vondt i halsen. Men hva med å trene med halsbetennelse?

Hvis sår hals og halsbetennelse er ledsaget av flere symptomer som feber og/eller smerter i lunger, bør du unngå trening til symptomene avtar.

Årsaker og symptomer

Selv om mange virus- og bakterieinfeksjoner kan forårsake sår hals, er rhinovirus en av de vanligste. Hvis sår hals er et symptom på forkjølelse, kan du også oppleve ytterligere symptomer som rennende nese, tretthet, hoste og at du er tungpustet. Mer alvorlige symptomer inkluderer feber, smerter og hovne kjertler. Da bør du unngå trening og ta kontakt med lege hvis du opplever at symptomene varer lenger enn syv til 10 dager, eller hvis du har feber over en lenger periode.

Trening med lav til moderat intensitet

Trening med lav til moderat intensitet kan være greit hvis du opplever forkjølelsessymptomer fra nakken og opp, som for eksempel vondt i halsen. Turgåing, sykling, tøying og yoga er noen eksempler på øvelser med lav til moderat intensitet. Å senke eller redusere varigheten på treningen er også en enkel måte å redusere belastningen det er å trene nå formen ikke er på topp.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Trening med høy intensitet når du har halsbetennelse

Trening med høy intensitet kan undertrykke immunforsvaret, og bør derfor unngås hvis du har halsbetennelse. Trening med høy intensitet kan inkludere løping, tung vektløfting og konkurranser. Hvis sår hals ledsages av tungpustethet, tretthet og feber, bør du avstå fra trening til symptomene avtar. Kontakt alltid lege før du trener med sår hals, har andre helseproblemer, er eldre eller gravid, eller fortsatt ikke er sikker på om du skal trene. Når du lider av sår hals og trener, bør du drikke mye vann, ha et sunt og balansert kosthold og sørge for tilstrekkelig med søvn og hvile for å unngå langvarige eller forverrede symptomer.

Relaterte artikler:

Trene med sår hals

Hoste etter trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!