Trene med variasjon
Trene med variasjon
13. november 2018
Hvordan trene etter forkjølelse
Hvordan trene etter forkjølelse
14. november 2018

Trene med forkjølelse

Trene med forkjølelse. Lær om du bør trene med en forkjølelse i kroppen eller ikke, og hva du kan gjøre for å restituere raskest mulig.

Trening og forkjølelse

På spørsmål om man bør trene når man er forkjølet eller ikke, vil kanskje mange mene at det er uaktuelt, men mange ivrige løpere vil nok mene at det å løpe med når du er forkjølet ikke er et stort problem.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorvidt du bør trene med en forkjølelse i kroppen eller ikke og hva du kan gjøre for å restituere raskest mulig etter en forkjølelse.

Hva er forkjølelse

Forkjølelse er en øvre luftveisinfeksjon forårsaket av et virus. Med øvre luftveisinfeksjon menes betennelsesforandringer i nese, svelg og luftrør. Tilstanden er karakterisert ved sår hals, slapphet og lav feber i starten. Disse symptomene forsvinner i løpet av få dager og etterfølges av nesetetthet, snue og hoste som kommer i løpet av 24 til 48 timer etter symptomstart (Kilde: NHI).

Vurdere allmenntilstanden for å avgjøre om du bør trene med forkjølelse

Hvordan allmenntilstanden din er kan være bestemmende for hvorvidt du bør trene eller ikke når du er forkjølet. Har du en kraftig forkjølelse og er redusert og sliten, bør det være god nok grunn til å ikke trene når du forkjølet. Føler du deg i god nok form til å trene, kan det være at du gjennomfører kortvarig trening med lav intensitet. Hvor du er i sykdomsforløpet, og variasjoner individuelt, kan være faktorer som avgjør allmenntilstanden din, og vil påvirke i hvilken grad du føler deg i god nok form til å trene når du er forkjølet.

Nå du ikke bør trene når du er forkjølet

Du bør under ingen omstendigheter trene når du har feber. Feber er et tegn på infeksjon og at immunforsvaret ditt jobber på høygir for å få infeksjonen ut av kroppen. Å trene når du har feber kan føre til en forverring av tilstanden og føre til at du forlenger hvor lang tid du er syk. Du bør heller ikke trene når du har en gradvis forverring av forkjølelsen, fordi det også kan føre til at du er syk lenger enn du ville vært dersom du hadde tatt det med ro. Selv om du kan være store individuelle variasjoner her, og at du ikke med sikkerhet kan vite om du blir dårligere eller ikke når du trener med forkjølelse, bør du likevel la kroppen i størst mulig grad få ro. Opplevelsen du har når du trener med forkjølelse vil ofte ikke være god, og da er det kanskje heller ikke nødvendig å utsette seg selv for trening.

Når du kan trene med forkjølelse

Når du har hatt 1-2 dager der formen har blitt bedre og bedre, og allmenntilstanden er god, kan du vurdere om du skal ta opp igjen treningen. Dette er tegn på at forkjølelsen er på vei ut av kroppen. Du bør likevel gjennomføre 2-3 korte treningsøkter med lav intensitet, for du gjenopptar vanlig trening igjen.

Trene med forkjølelse

Du bør under ingen omstendigheter trene når du har feber. Som hovedregel bør du avstå fra å trene når du er forkjølet, og gjenoppta treningen når du kjenner at formen blir bedre og bedre. Du vil antakelig ha mindre eller ingen effekt av å trene når du har forkjølet, og vil sannsynligvis restituere raskere når du avstår fra trening når du er forkjølet.

Relaterte artikler:

Løping og forkjølelse

Trene med sår hals

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *