Hvor høy puls når du trener rolig
Hvor høy puls når du trener rolig
14. november 2018
Trene i kulden
Trene i kulden
15. november 2018

Trene med feber

Trene med feber. Å trene når du har en infeksjon i kroppen kan redusere kroppens evne til å få kontroll med infeksjonen.

Trening med feber

Når du har feber, er det en infeksjon i hele kroppen, også muskulaturen og hjertet, og trening kan virke nedbrytende. I verste fall kan trening når du har feber forstyrre hjerterytmen.

Lær mer om hvorvidt du bør trene eller ikke når du har feber.

Årsaker til feber

Dersom du har trent hardt over et lenger tidsrom, kan dette bidra til å svekke immunforsvaret, og kroppen er ikke like motstandsdyktig når du blir smittet av et virus eller en bakterie. Årsak til feber kan altså være en infeksjon med bakterier eller virus, og det kan være at du er forkjølet, har influensa eller halsbetennelse. Ved uklare symptomer bør du alltid konferere lege. Feber er en del av kroppens forsvar mot infeksjoner. Den økte kroppstemperaturen bidrar til å hemme og drepe bakterier og virus. Det er likevel usikkert om feber alltid er hensiktsmessig (Kilde: Lommelegen).

Du bør ikke trene når du har feber

Har du en infeksjon av en eller annen art som gjør at du har feber, bør man ikke trene før man har vært feberfri et minst ett døgn. Dersom det er en forkjølelse som har forårsaket feberen, bør du heller ikke trene før forkjølelsen er på retur.

Rolig trening når du har blitt frisk igjen

Det er viktig at du gjennomfører de første treningsøktene etter forkjølelse som restitusjonstrening med svært lav intensitet. Det kan være at du ikke har trent på en ukes tid når du har vært syk, og du bør la kroppen få en mest mulig myk overgang til trening igjen etter forkjølelsen. Det gjør du ved å gjennomføre et par rolige og korte treningsøkter. Avhengig av hvor godt trent du er, kan det være snakk om jogging i alt fra 10-30 minutter. Å starte opp treningen etter en forkjølelse med samme intensitet som før du var syk, kan være brutalt, og heller ikke særlig lurt med tanke på forebygging av skader. Å trene på denne måten etter en forkjølelse er heller ikke særlig motiverende.

Trene med feber

Lytt til kroppen og la den bestemme om du skal trene eller ikke. Når du har feber har du en infeksjon, og da skal du la kroppen få ro til å jobbe infeksjonen ut av kroppen. Å la være å trene når du har feber er derfor det eneste riktige for at du skal kunne komme deg raskest mulig ut for å trene når du er frisk igjen.

Relaterte artikler:

Trene med forkjølelse

Hvordan trene etter forkjølelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *