Trene med brukket ribbein

0
34
Trene med brukket ribbein
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Et ribbeinsbrudd kan være uutholdelig, smertefullt, og forstyrre noe så grunnleggende som evnen til å puste. Lær mer om hvorvidt du kan trene med brukket ribbein.

Alvorlige brudd kan til og med føre til en kollapset lunge. Mens trening kan hjelpe deg raskere med å komme deg fra skader, bør du ikke trene før du får klarsignal fra legen din, som kan anbefale spesifikke øvelser. Hvis du ikke får en plan fra legen din, må du imidlertid fokusere på å øke intensiteten på treningsøktene sakte og jevnt over flere uker.

Dype pusteøvelser

Dype pusteøvelser kan bidra til å forhindre en kollapset lunge de første dagene etter skaden din. Annenhver time – eller i henhold til legen din har anbefalt – pust langsomt og dypt inn og fyll lungene. Pust sakte ut, og fortsett å puste dypt i to til tre minutter. Deretter hoster du forsiktig flere ganger; deretter puste dypt igjen. Hvis rutinen er for smertefull, spør legen din om smertestillende medisiner, eller hold en pute eller et håndkle over det brutte ribbeinet.

Aerob trening

Aerob trening hjelper deg med å holde hjertet sunt, men det øker også pustefrekvensen din – et smertefullt forslag for noen med brudd i ribbeina. Prøv forsiktig kondisjonstrening som å gå med hunden eller sykle i et sakte, rolig tempo. Når du begynner å komme deg, kan du øke intensiteten i rutinen din ved å øke tempoet og øke lengden treningsøkten. Hvis du har problemer med å puste mens du utfører øvelser med brukket ribbein, må du snakke med legen din før du gjennomfører utholdenhetstrening.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Vurdere yoga eller Pilates

Tøyerutiner, som yoga og Pilates, kan bidra til å løsne musklene. Dette kan hjelpe deg med å unngå smerter fra muskelstivhet hvis den vanlige skaden undergraver den vanlige treningsrutinen. Hold deg med tøying som ikke komprimerer brystet, og husk å fortelle instruktøren din at du har brukket ribbein. Du kan også tøye hjemme.

Prøv å tøye brystet for å lindre smerter ved å bøye albuene og strekke dem tilbake mot ryggen. Hvis du opplever ryggsmerter fra ribbeinsbruddet, kan du gå på fire og bue ryggen, og holde i 20 sekunder. Skyv ryggen ned mot underlaget og hold i ytterligere 20 sekunder.

Vekttrening øvelser

Vekttrening holder musklene og beinene sterke, og regelmessig vektbærende trening kan øke beintettheten, og forhindre fremtidige brudd. Hold deg unna treningsmaskiner som brystpressen. I stedet kan du prøve vektbærende øvelser med lav intensitet som knebøy, utfall, biceps curl og beinpress. Når smertene avtar og skadene begynner å gro, kan du begynne å innlemme elementer fra den opprinnelige treningsrutinen, men start sakte og unngå øvelser som forårsaker smerter i ribbeina.

Relaterte artikler:

Vondt ribbein gravid

Ribbeinsbrudd trening

Annonse fra MILRAB