HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Trene med brukket håndledd

Restitusjonstid etter et håndleddbrudd avhenger av personen og dybden på bruddet. Lær mer om hvordan du kan trene med brukket håndledd.

Det kan ta alt fra flere uker til noen få måneder. Det å ikke trenekan være ekstremt frustrerende. Selv om du kanskje ikke kan spille favorittsporten din, er det måter å holde deg aktiv i løpet av rehabiliteringen. Be legen din om veiledning om hvordan du kan trene med et brukket håndledd, og hvordan du gradvis kan øke intensiteten.

Aerob trening med brukket håndledd

Visse typer areob trening kan utføres med et knekt håndledd, så lenge legen din gir deg tillatelse. Å velge aktiviteter med omhu kan hjelpe deg med å få en effektiv treningsøkt uten å risikere ytterligere skade på armen. For eksempel er stasjonær sykling og elliptisk trening begge treningsalternativene som ikke krever mye bruk av hånden din, og som muliggjør enkel kroppsstabilisering. Unngå aktiviteter som øker sjansen for å falle, for eksempel rulleskøyter, løping og hopping på en trampoline. Romaskinen krever trykk på begge hender og håndledd, og bør derfor elimineres som et alternativ.

Trene bein

Selv om det er håndleddet ditt som er skadet og ikke beina, er det fortsatt forholdsregler å ta når du trener underkroppen. Treningsmaskiner som beinpress og bein curls er ideelle, siden de ikke krever mye interaksjon med hendene.

Unngå øvelser der du må holde vekter i begge hender, for eksempel knebøy med vektstang eller markløft ved hjelp av en vektstang for motstand. Å holde en manual eller kettlebell i den gode hånden mens du utfører øvelser som knebøy, utfallog markløft er sannsynligvis greit, men husk at enhåndsgrepet vil bety at du bruker lavere motstandsnivåer enn normalt. Hold deg unna øvelser der du lett kan falle.

Styrke kjernemuskulaturen

Å opprettholde kjernestyrken er en god måte å trene når du har brukket håndleddet, og kan hjelpe deg med å opprettholde riktig holdning gjennom skadeperioden. De beste mageøvelsene å utføre med et brukket håndledd er de som krever å sitte eller ligge på gulvet, for eksempel crunches og situps. Unngå øvelser som legger press på hånden, håndleddet eller armen, for eksempel planken.

Trening av overkroppen

Den uskadde armen vil kompensere for det brukne håndleddet, så det er viktig å holde det sunt. Enarms styrkeøvelser som ikke belaster det skadede håndleddet, kan utføres, selv om du kan være begrenset hva du kan gjøre av øvelser. Disse kan omfatte biceps curls, triceps-forlengelse og skulderpress.

Relaterte artikler:

Eksentrisk trening for håndledd

Løping etter ankelbrudd

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!