20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Trene lungekapasitet

Enkelte øvelser kan hjelpe lungene til å arbeide mer effektivt og øke lungekapasiteten. Dette kan redusere kortpustethet når lungekapasiteten er begrenset.

Lungene tillater utveksling av oksygen og karbondioksid, noe som er livsviktig for at kroppen skal fungere. Alder, røyking, forurensning og andre faktorer kan føre til at lungene fungerer mindre effektivt. Visse helseproblemer kan begrense lungenes kapasitet, for eksempel kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) og astma.

En person kan ikke være i stand til å endre hvor mye oksygen lungene har. Imidlertid kan pusteøvelser bidra til å redusere kortpustethet forårsaket av begrenset lungefunksjon.

Pusteøvelse gjennom leppene

Pusteøvelser kan bidra til å forbedre en persons lungekapasitet. Å puste gjennom sammenpressede lepper kan bidra til å holde luftveiene åpne lenger, noe som letter luftstrømmen inn og ut av lungene.

  • Sitt rett – god holdning kan bidra til å fremme lungebevegelse.
  • Pust dypt inn gjennom nesen på en langsom, kontrollert måte.
  • Press sammen leppene – de skal nesten berøre hverandre.
  • Pust ut gjennom tette lepper – ideelt sett bør utåndingen vare dobbelt så lenge som innåndingen.

Noen mennesker synes det er spesielt gunstig å fokusere på tid, for eksempel ved å puste inn i 5 sekunder og puste ut i 10 sekunder. For personer som ikke er veldig fysisk aktive og kanskje ikke trener pustemusklene ofte, kan leppepust ha spesielle fordeler.

Puste gjennom magen

Denne øvelsen bidrar til å forbedre hastigheten når lungene utvides og trekker seg sammen. Magepust fokuserer spesielt på å styrke membranen, noe som gjør det mulig for en person å puste dypt.

  • Hvile en hånd eller en lett gjenstand på magen.
  • Pust sakte inn gjennom nesen, og legg merke til hvor langt magen stiger.
  • Pust ut gjennom munnen.
  • Pust inn gjennom nesen, denne gangen og prøv å få magen til å stige høyere enn den gjorde med forrige pust.
  • Pust ut, og prøv å gjøre hver utånding to eller tre ganger så lang som hver innånding.
  • Rull skuldrene med jevne mellomrom frem og tilbake og beveg hodet fra side til side for å sikre at øvelsen ikke bidrar til spenning i overkroppen.

For å forbedre lungefunksjonen, pust gjennom magen og leppene i omtrent 5-10 minutter hver dag.

Intervalltrening

Hvis det oppstår åndenød eller kortpustethet under trening, kan intervalltrening være et bedre alternativ til trening. Intervalltrening innebærer veksling mellom korte perioder med mer anstrengende og mindre anstrengende trening. For eksempel kan en person prøve å gå i et veldig raskt tempo i 1 minutt, og deretter gå saktere i 2 minutter, i en syklus.

Tilsvarende kan en person utføre en styrketreningsaktivitet i 1 minutt, for eksempel biceps curls eller utfall, og deretter gå i et lavt tempo i 2-3 minutter. Intervalltrening gir lungene tid til å komme seg før de blir utfordret igjen. Hver gang trening forårsaker kortpustethet, er det lurt å bremse noen minutter.

Tips for å bevare lungehelsen

Øvelser kan ikke reversere lungeskade, men de kan hjelpe en person til å bruke lungene i sin fulle kapasitet. Det er andre måter å forbedre og bevare lungehelsen på, for eksempel:

  • avstå fra å røyke
  • drikke rikelig med vann
  • holde seg fysisk aktiv

Hvis en person har symptomer på dårlig lungehelse, som kortpustethet under daglige aktiviteter, smerter ved pust eller hoste som ikke vil forsvinne, bør de kontakte lege. Jo tidligere en person får behandling for lungeproblemer, desto bedre blir resultatet sannsynligvis.

Relaterte artikler:

Beste kondisjonstrening

Kondisjonstrening og puls

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE