Terskeltrening for halvmaraton under 1.30
Terskeltrening for halvmaraton under 1.30
1. oktober 2018
Tempotrening på bane med kortintervaller
Tempotrening på bane med kortintervaller
1. oktober 2018
Trene løping på variert underlag

Trene løping på variert underlag

Trene løping på variert underlag. Lær hvordan løpetrening på variert underlag kan være viktig for redusere belastning på muskulatur, sener og ledd.

Løpetrening på variert underlag

Selv om det er lite forskning som viser at det er en sammenheng mellom hvilket underlag du løper på og skader, bør du variere med hvilket underlag du trener løping. Å trene løping på variert underlag kan være mer motiverende, og løping på sti og skogsvei kan også være effektiv trening for å bygge opp styrke muskulaturen og utholdenhet.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene løping på variert underlag.

Trene løping i terreng

Alle treningsøkter der du ikke trenger spesifikt løpe med høy fart, og på tidspunkt i året du ikke blir hindret av snø og is, bør du legge til underlag som skogsvei og sti. Dette er underlag som er skånsomt for beina, og løping i kupert terreng vil være effektiv trening for å trene opp deler av muskulaturen du ikke bruker så mye når du løper langs vei. For eksempel vil det å løpe på sti gi stor variasjon både med tanke på steg, og frekvens på steg. Vår, sommer og høst bør du trene mye på denne type underlag, og mye av løpetreningen med lav intensitet bør legges til denne type underlag.

Trene løping på bane

Løpetrening på bane kan være effektivt dersom du ønsker å løpe kontrollert i høy hastighet, og ønsker å løpe på et underlag som er skånsomt for beina. Løping på bane kan være effektiv trening når du ønsker å løpe intervaller eller gjennomføre tempotrening med høy hastighet. Dersom du trener for en bestemt løpsdistanse på bane, vil det være naturlig å gjennomføre mye løpetrening på dette underlaget. Baner med kunstdekke har en støtabsorberende effekt, og vil være mer skånsomt for beina. Imidlertid kan mye løping på bane være hardt for knærne, siden belastningen vil være stor når du løper med høy fart i svingene.

Trene løping på asfalt og andre harde underlag

Dersom du trener løping om vinteren, kommer du ofte ikke unna løping på asfalt eller andre harde underlag. Da er det ekstra viktig at du varierer løpetreningen med hva du skal trene, og med hvilken intensitet, slik at du ikke får en langvarig, ensidig belastning.

Dersom du trener for en bestemt distanse som skal bli gjennomført på hardt underlag, kommer du ikke unna trening på hardt underlag. Dersom du bare trener i terreng med mykt underlag dersom du skal løpe maraton på asfalt er ikke å anbefale. Du må nødvendigvis venne beina til belastningen det er å løpe på det underlaget du skal konkurrere på.

Trene løping med motbakkeintervaller for å redusere belastningen

Når du trener intervall i motbakker vil du oppnå tilnærmet samme effekt som å løpe intervall på flatmark. I og med at farten er lavere i motbakker, vil også belastningen på beina være mindre. I tillegg vil motbakketrening gi deg økt styrke i beinmuskulaturen og være god trening for å øve opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi.

Trene løping på variert underlag

Når du har muligheten til det, bør du legge mye av løpetreningen til underlag som er mindre belastende. Å trene løping på mykere underlag, kan bidra til at du restituerer stiv og støl muskulatur raskere. Å trene løping i variert terreng kan bidra til å styrke muskulatur du ikke får trent på samme måte som når du løper på hardt underlag langs vei. Dersom du trener for en bestemt distanse på et bestemt underlag, er det viktig at du legger inn nok løpetrening, for å venne beina til å løpe på dette underlaget.

Relaterte artikler:

Beste underlag for å trene løping

Løpe 10 km under 45 min med trening på variert underlag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *