Hvordan bli raskere på 60 meter
Hvordan bli raskere på 60 meter
17. september 2018
Hvordan gå ned i vekt raskt og effektivt med løping
Hvordan gå ned i vekt raskt og effektivt med løping
18. september 2018
Trene løping på bane

Trene løping på bane

Trene løping på bane. Lær hvordan du kan gjennomføre mer skånsom og variert løpetrening på bane for å bli en raskere løper.

Baneløping

Baneløping kan være en effektiv og motiverende form for løpetrening der du kan legge kvalitetsøkter for distansen du trener for. Underlaget på løpebaner er ofte skånsomt for beina, og det er enklere å holde et høyere målbart tempo.

I denne artikkelen kan du lære om hvordan du kan trene løping på bane.

Hvorfor trene løping på bane

Å trene løping på bane kan være effektiv og skånsom trening når du skal gjennomføre treningsøkter for å teste ut form og med hvilken fart du kan trene forskjellige distanser. Løpetrening på bane er også enkelt målbart, og du kan trene alle mulige varianter fartstrening. Dersom du ønsker å teste ut med hvilken fart du kan løpe en gitt distanse, kan det gjøres på bane. Underlaget på kunstdekkebaner er ofte støtabsorberende, noe som gjør underlaget skånsomt å løpe på.

Løpetrening på bane

Løpetrening på bane egner seg godt for alle mulige varianter av intervalltrening, og også for kortere distanser med rolig trening.

Intervalltrening på bane

Veksle mellom å trene korte og lange intervaller og pyramideintervall på bane, og gjennomføre progressive intervaller, ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste.

Trene korte intervaller på bane

Korte intervaller på bane kan du gjennomføre med en lengde på alt fra 30-500 meter. Dersom du synes det er vanskelig å løpe progressive intervaller, kan du bruke markeringspunkt på banen som hjelp og øke farten gradvis for hver markering. Ha pauser tilsvarende halvparten av tiden det tar å løpe intervallet, eller tilpass pauser etter eget formnivå eller intensitet du ønsker å ha på intervallene. Du kan også velge å gå en bestemt distanse som pause, der du enkelt bruker markeringspunkter på banen. Tilpasse intensiteten etter lengden på intervallet. Høyere intensitet jo kortere intervallet er.

Eksempel på treningsopplegg med kortintervall på bane kan være at du løper 10×100 meters intervall med 50 meter gange mellom hvert intervall.

Trene langintervall på bane

Lange intervaller på bane gjennomføres etter samme prinsipper som for kortintervall. Tilpasse intensiteten og pausene etter lengde, formnivå og hvor hardt du tenker å løpe intervallene. Trene intervaller med en lengde på 800-1500 meter.

Eksempel på langintervall på bane kan være at du trener 6×1000 meter intervall med 2 minutter pause mellom hvert intervall.

Pyramideintervall på bane

Pyramideintervall er en enkelt å gjennomføre på bane, ved du bruker markeringspunkt på banen for hvilken pyramide du ønsker å gjennomføre.

Eksempel på pyramideintervall på bane kan være at du løper 100-200-300-400-500-400-300-200-100, med 30 sekunder pause mellom hvert intervall. Gjennomføre progressiv pyramideintervall, og øke intensiteten jo kortere intervallet er. Variere intervalltreningen med synkende og stigende pyramide. Eksempel på synkende pyramide kan være at du løper 500-400-300-200-100 meter, der du øker intensiteten for hvert intervall. Tilsvarende senker du intensiteten når du løper stigende pyramide: 100-200-300-400-500 meters intervaller.

Trene løping på bane

Baneløping kan være effektiv trening, men pass på at du varierer denne treningen med annen løpetrening utenfor bane. Å løpe i høy fart i svingene på banen kan være en stor belastning på knærne. Som for all annen løpetrening du gjennomfører, vil det være viktig å variere med hva du trener av løping på bane, og med hvilken fart og intensitet.

Relaterte artikler:

Beste underlag for å trene løping

1000 meter intervaller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *