Trene litt hver dag

0
45
Trene litt hver dag
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Hvis du ikke har tid til å trene i dag, bør du sannsynligvis bare hoppe over det, ikke sant? Du kan faktisk ha fordeler av å trene så lite som fem minutter.

Fortsett å lese for å lære mer om hvordan litt trening hver dag kan bedre helsen din og styrke kroppen din.

Hjelper korte treningsøkter?

Det er mulig du aldri har vurdert å trene i bare fem minutter. Det høres ikke ut som nok tid til å gjøre en forskjell. Tross alt anbefaler myndighetene 150 minutter trening intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet hver uke. Men det betyr ikke at korte treningsøkter med høy intensitet ikke kan hjelpe.

Fordelene med regelmessig trening inkluderer alt fra å miste vekt til å få bedre søvn til å øke energinivået. Å holde deg i form kan også hjelpe enormt med selvtilliten din. Så, burde ikke også korte treningsøkter også telle? Forskere har funnet at selv treningsøkter så korte som et minutt kan hjelpe deg å holde deg i form og aktiv.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hva forskning sier

En studie fra University of Utah viser at alle de små treningsøktene du gjør i løpet av dagen kan legge grunnlaget for noe stort. Faktisk kan til og med et «raskt» minutt med bevegelse ha en merkbar innvirkning.

Kvinner som gjennomførte korte utbrudd av aktiviteter med høy intensitet i hverdagen, hadde en liten reduksjon i kroppsmasseindeksen (BMI), sammenlignet med kontrollpersoner. Menn hadde lignende resultater. Kaloriforbrenningen i løpet av denne korte, men intense treningsøkten gjorde at kvinnene kunne veie omtrent 250 gram mindre enn sine ikke-aktive kolleger. Sannsynligheten for fedme gikk også ned for både menn og kvinner som gjennomførte disse mikrotreningsøktene. Nøkkelen er å øke intensitetsnivået, i stedet for utelukkende å fokusere på tiden du bruker.

En annen studie publisert avslørte at det å dele opp trening i kortere økter gir mening når det gjelder appetittkontroll. Et sett med overvektige deltakere trente en times trening hver dag, mens et annet sett gjorde 12 økter med fem minutters treningsøkter. Til slutt hadde begge gruppene like store mengder protein som kontrollerer appetitten i blodet.

Gruppen som utførte de korte treningsøktene, sa imidlertid at de følte seg i gjennomsnitt 32 prosent mettere på dagtid. Med andre ord hadde metthetsfølelsen økt ved å gjøre periodiske treningsøkter på bare fem minutter.

Du har kanskje også hørt om noe som heter Tabata-trening. Tabata-trening er en fire-minutters høyintensiv intervalltreningstrening som består av 20 sekunders hard innsats og 10 sekunders hvile, gjentatt åtte ganger. Dette kan være meget effektiv trening som gjør deg i bedre form og øker kaloriforbrenningen.

Relaterte artikler:

Tabata øvelser

Litt trening hver dag

Annonse fra MILRAB