Trene legger

0
63
Trene leggerTrene legger
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Tåhev og knebøy er øvelser som styrker leggmusklene bak på beina. Lær mer om hvordan du kan trene legger for økt styrke.

Tåhev

Tåhev er en kroppsmotstandsøvelse som styrker leggmusklene bak på beina. Stå med føttene litt spredt fra hverandre, magemusklene stramme og ryggen rett. Stig raskt opp på tærne, pause, og gå sakte tilbake til startposisjonen. Gjenta. For en større utfordring, hold manualer på med håndflatene mot kroppen mens du løfter deg opp på tærne.

Tåhev med manualer

For å gjøre tåhev med manualer, hold en manual i hver hånd og stå med føttene omtrent i skulderbreddes avstand fra hverandre. La armene henge rett under skuldrene. Reis deg opp på tærne, og gå deretter sakte tilbake til startposisjonen. Du vil føle spenning i musklene bak på leggene. Når du gjør tåhev, hold ryggen og knærne rette. Hvis du har problemer med å balansere, bruk en stol eller stolpe for ekstra stabilitet. For de fleste er ett sett med 12 til 15 repetisjoner tilstrekkelig. Husk at for best resultat, hold knærne rette og bevegelsene dine jevne og kontrollerte.

Knebøy

Knebøy er en kroppsmotstandsøvelse som styrker flere muskler, inkludert quadriceps-muskulaturen foran lårene og hamstringmuskulaturen bak på lårene. Stå med føttene litt større enn skulderbredde fra hverandre og tærne pekende fremover. Senk sakte ned, bøy deg gjennom hofter, knær og ankler. Hold ryggen i nøytral stilling, og ikke la knærne rulle innover eller utover. Stopp når knærne når en 90-graders vinkel. Du vil føle spenning i beina og setemuskulaturen. Gå deretter tilbake til startposisjonen. Gjenta. Hvis du ikke kan bøye knærne til en 90 graders vinkel, kan du gå så lavt du kan. For en større utfordring, hold manualer med håndflatene vendt mot kroppen din mens du knebøyer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Relaterte artikler:

Styrkeøvelser med tåhev

Trening med manualer for menn

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!