Trene langintervaller for Holmenkollstafetten

0
28
Trene langintervaller for Holmenkollstafetten

Langintervaller kan være effektiv trening som kan gjøre at du sparer mye tid på de lengre etappene når du skal løpe Holmenkollstafetten. Lær hvordan!

Langintervaller når du skal løpe Holmenkollstafetten

Holmenkollstafetten har flere lange, tøffe etapper, spesielt i første del av stafetten. Etappen fra Slemdal opp til Besserud er et godt eksempel på det. For at du skal greie å holde et høyt tempo gjennom hele etappen, kan langintervaller være meget effektiv trening. Langintervaller kan være løping med høy intensitet, som har en lengde på alt fra 800-1500 meter eller mer, med pauser tilsvarende halve tiden intervallet tar eller kortere. I likhet med kortintervaller for Holmenkollstafetten, bør du trene langintervaller progressivt, ved at du øker intensiteten gjennom hele intervalløkta. Det vil gi bedre effekt og bidra til at du ikke trener med for hard intensitet, noe som kan bidra til å forebygge skader.

Hvordan trene langintervall for Holmenkollstafetten

Du bør i den grad det er mulig trene langintervaller i et terreng som er mest mulig likt etappen du skal løpe under Holmenkollstafetten. Variere også med hvilken underlag du løper på, bare det er fast. Grus, asfalt, skogsvei og bane kan være fine underlag å løpe langintervaller på. Variere også med hvilket terreng du løper langintervaller i. Det kan være flatt eller kupert terreng, eller som rene motbakkeintervaller. Når du skal trene motbakkeintervaller, kan du ta utgangspunkt i en bakke som har 5-7 grader helning, og gjennomføre bakkeintervaller i passende lengde. Rolig jogg ned igjen mellom hver motbakkeintervall. Pass på at du ikke trener med for hard intensitet hvis du løper lange bakkeintervaller. Du kan også periodisere hvordan trener intervaller for Holmenkollstafetten. I en tidlig fase av treningsprogrammet kan du ha en hovedvekt av kortintervaller, for så gradvis gå over til å trene lenger intervaller i en senere fase.

Hvor ofte trene langintervall for Holmenkollstafetten

Hvor ofte du skal trene langintervall for Holmenkollstafetten, kan avhenge av hvor mye annen trening du gjennomfører med høyere intensitet i løpet av en treningsuke, og om du periodiserer intervalltreningen eller ikke. Uansett bør du ha som mål å variere intervalltreningen med korte og lange intervaller, og intervalltrening for Holmenkollstafetten bør ideelt sett bli gjennomførte ukentlig.

Relaterte artikler:

Trene kortintervall for Holmenkollstafetten

Trene med pulssoner for Holmekollstafetten