Trene kortintervaller for Holmenkollstafetten

0
28
Trene kortintervaller for Holmenkollstafetten

Kortintervaller kan være meget effektiv trening for å bli raskere og mer utholdende når du skal løpe Holmenkollstafetten. Lær hvordan!

Hva er kortintervaller

Kortintervaller for Holmenkollstafetten kan være perioder på alt fra 15-120 sekunder der du løper med høy intensitet. Pausene kan være korte, fra halvparten av tiden intervallet tar eller kortere. For å løpe kortintervall med høyere intensitet, kan du korte ned på pausene. Kortintervaller kan du progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Effekten vil bli bedre, fordi det vil være enklere å fordele kreftene utover i intervalløkta. Å trene progressivt bidrar også til at du reduserer risikoen for skader, fordi du unngår å trene kortintervall med for hard intensitet. Selv om intensiteten ofte er høy på kortintervaller, passer kortintervaller også godt for nybegynnere, fordi belastningen varer over relativt kort tid, selvfølgelig avhengig av hvor mange repetisjoner du gjennomfører. Skal du løpe en lenger etappe på Holmenkollstafetten, kan det hende at du skal periodisere intervalltreningen din. Da kan du ha hovedvekt på kortintervaller i en tidlig fase av treningsprogrammet ditt, for deretter gradvis gå over til å trene lenger intervaller i en senere fase.

Hvordan trene kortintervall for Holmenkollstafetten

Du bør variere så mye du kan med tanke på hvordan du løper kortintervaller. Jo kortere intervallet er, jo høyere intensitet kan du ha når du trener kortintervaller. Du kan også variere med hvilket underlag du løper på, men underlaget bør være fast. Grus, asfalt, skogsvei og bane passer bra når du skal trene kortintervaller. Kortintervaller kan du trene i flatt og kupert terreng, og du bør trene intervallene i et terreng som er mest mulig likt etappen du skal løpe under Holmenkollstafetten. I løpet av treningsperioden kan du også ha innslag av kortintervaller i motbakker. Finn en bakke med en helning på 5-7 grader, og gjennomføre bakkeintervaller med en lengde tilpasset etappen du skal løpe under Holmenkollstafetten.

Hvor ofte trene kortintervall for Holmenkollstafetten

Intervalltrening kan du gjennomføre ukentlig, litt avhengig av hvilken annen trening du gjennomfører i løpet av en uke. Trener du intervaller ukentlig, kan du veksle mellom å løpe kortintervall og langintervall. Pass på at du tar en hviledag i etterkant av intervalltrening, eventuelt restitusjonstrening hvis du føler for det.

Relaterte artikler:

Intervalltrening for Holmenkollstafetten

Løypeprofil Holmenkollstafetten 2020