Trene kortintervall når det er kaldt ute

I denne artikkelen skal vi utforske hvorfor det er lurt å trene kortintervall når det er kaldt ute, og gi deg tips og råd for å få mest mulig ut av din vinterlige treningsrutine.

Når vinteren setter inn med sin bitende kulde og glitrende snø, kan det være fristende å holde seg innendørs og la treningen vente til varmere tider. Men visste du at vintertrening kan gi deg mange fordeler? Spesielt når det kommer til kortintervalltrening. I denne artikkelen skal vi utforske hvorfor det er lurt å trene kortintervall når det er kaldt ute, og gi deg tips og råd for å få mest mulig ut av din vinterlige treningsrutine.

Intervalltrening når det er kaldt ute

Vinteren er ikke tiden for å sette nye fartsrekorder, så når du skal gjennomfører intervalltrening bør du ikke stresse med tider, men heller fokusere på med hvilken intensitet du skal gjennomføre intervallene. Det går fint an å trene intervaller med hard intensitet om vinteren, men er det streng kulde bør du gå ned på intensiteten og hvor lenge du trener intervall. Du kan også ha noe lenger pauser mellom hvert intervall når det er streng kulde, for at du skal få hentet deg inn igjen mellom hvert intervall. Pass på at du ikke blir kald i pausene, ved å holde deg i bevegelse.

En effektiv måte å gjennomføre intervalltrening om vinteren er å trene kortintervall. Kortintervaller med høy intensitet vil gi deg god effekt i form av økt aerob kapasitet, og er relativt raske å gjennomføre.

Relatert: Effektiv løpetrening ute om vinteren

Hvorfor trene kortintervall om vinteren?

Vintertrening kan være utfordrende, men den gir også unike fordeler som du ikke bør gå glipp av. Her er noen grunner til hvorfor du bør vurdere å inkludere kortintervall i din vinterlige treningsplan:

1. Effektiv tidsbruk

Kortintervalltrening er kjent for å være svært effektiv på kort tid. Dette betyr at du kan få en grundig treningsøkt på bare noen få minutter, perfekt for de kalde dagene når du kanskje ikke har lyst til å tilbringe mye tid utendørs.

2. Økt kaloriforbrenning

Kulde kan øke kroppens energiforbrenning for å holde seg varm. Ved å trene utendørs om vinteren, kan du maksimere kaloriforbrenningen din, noe som kan være spesielt nyttig hvis du har mål om vekttap eller å opprettholde vekten din gjennom sesongen.

3. Styrket immunforsvar

Regelmessig trening, spesielt utendørs, kan bidra til å styrke immunforsvaret ditt. Dette kan hjelpe deg med å unngå vanlige vinterinfeksjoner som forkjølelse og influensa.

4. Frisk luft og mental helse

Selv om det kan være kaldt, gir vintertrening deg muligheten til å nyte frisk luft og naturskjønnhet. Dette kan ha en positiv innvirkning på din mentale helse og velvære, noe som er spesielt viktig i de mørke og kalde månedene.

Relatert: Hard trening i kulde

Tips for å trene kortintervall når det er kaldt ute

Nå som du vet hvorfor vintertrening kan være en god idé, la oss se på noen tips for å gjøre kortintervalltrening mer behagelig og effektiv når temperaturen synker:

1. Riktig bekledning

KAMPANJER HOS MILRAB |

Det viktigste når du trener i kaldt vær er å kle deg riktig. Lag på lag med tekniske stoffer vil bidra til å holde deg varm og samtidig transportere fuktighet vekk fra kroppen. Husk også å beskytte hender, føtter og ansikt med gode hansker, varme sokker og en lue.

2. Oppvarming er nøkkelen

Før du går ut på en intens kortintervalløkt, sørg for å varme opp grundig innendørs. Dette vil forberede kroppen din på den kalde temperaturen og redusere risikoen for skader.

3. Velg riktig tidspunkt

Prøv å trene når solen er oppe eller på de varmeste tidspunktene på dagen. Dette vil gjøre opplevelsen mer behagelig og redusere risikoen for frostskader.

4. Tilpass intensiteten

Når det er kaldt, kan det være vanskeligere å opprettholde samme intensitet som om sommeren. Det er helt greit å tilpasse intensiteten til værforholdene. Du kan for eksempel øke antallet repetisjoner og redusere hviletiden mellom intervallene.

5. Vær forsiktig med glatt underlag

Pass på at du har godt feste på skoene dine og vær ekstra forsiktig hvis det er isete eller glatt på veiene eller stiene der du trener. Det er bedre å være trygg enn å risikere skader.

6. Hydrering og næring

Selv om det er kaldt, er det viktig å sørge for at du drikker nok vann og får tilstrekkelig næring før og etter trening. Kroppen din trenger fortsatt væske og energi, selv om det er kaldt ute.

7. Hold motivasjonen oppe

Vinteren kan være en tøff tid å trene, så sørg for å holde motivasjonen oppe. Sett deg mål, tren med en venn eller finn måter å gjøre treningen morsommere, som å lytte til favorittmusikken din eller prøve nye treningsøkter.

Vær ekstra nøye med oppvarmingen når det er kaldt ute

Når du skal trene løping med moderat til hard intensitet må du sørge for å utvide oppvarmingen, og varme opp enda lenger enn i sommerhalvåret. Muskulaturen kan trenge lenger tid på komme i gang når det er kaldt ute om vinteren.

KAMPANJER HOS MILRAB |

Hvis du vanligvis varmer opp i 10 minutter, bør oppvarmingen om vinteren være 15-20 minutter. Kroppen din er kald og muskulaturen stiv, og du trenger den ekstra tiden til oppvarming, selv det betyr at du går i 5 minutter, og gradvis går over til rolig jogging.

Oppvarming blir enda viktigere når du trener løping i streng kulde. Sannsynligheten for at muskulaturen ikke er skikkelig varm øker ved trening i kulde, og følgelig vil risikoen for skader også øke. Du bør forlenge tiden du varmer opp i forkant av trening med moderat til hard intensitet, avhengig av hvor kaldt ute. Pass på at du ikke stopper opp, men holder deg i bevegelse når du trener ute i kaldt vær, siden du kjøles ned fort.

Hvordan trene kortintervall når det er kaldt ute

Du kan trene kortintervall der intervallene har en lengde på alt fra 100-400 meter, eller 30-60 sekunder dersom du løper på tid. Gjennomføre kortintervall progressivt, ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Ha korte pauser mellom hvert intervall, og hold deg i bevegelse enten ved at du går eller småjogger, slik at du ikke blir kald i pausene.

Klassisk kortintervall

Denne formen for intervalltrening innebærer at du løper over et bestemt tidsrom eller distanse, med korte pauser mellom hvert intervall.

Eksempel på denne formen for intervalltrening kan være at du løper 10×100 meter intervall med pause tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet. Alternativt kan du gå i 50 meter før neste intervall. Pausene skal være korte, og pulsen skal ikke gå helt ned igjen før neste intervall. Når du trener på denne måten vil du oppleve at pulsen gradvis blir høyere før du starter opp med neste intervall.

Trene progressiv kortintervall

Når du løper intervallene progressivt, øker du farten gradvis gjennom hele intervallet. Du kan også øke farten i faser. Dersom du løper et intervall på 1 minutt, kan du øke farten progressivt hvert 15. sekund. Fordelen med å trene intervall på denne måten er at du øver deg i å veksle på i tempo. Dette er også fin trening i å disponere kreftene riktig, noe som er helt avgjørende når du deltar i et løp.

Eksempel på progressiv kortintervalltrening kan være at du løper 4×400 meter intervall. Øk farten progressivt etter hver 100 meter. Prøv om du også kan løpe hver 400 meter progressivt raskere, slik at den siste 400-meteren blir den raskeste.

Trene kortintervall i motbakker

Motbakketrening er en effektiv form for løpetrening som bygger opp din styrke og kondisjon. Korte bakkeintervaller er kondisjonstrening du bør ha med i ditt treningsopplegg. Ta utgangspunkt i en bratt bakke, gjerne med en utflating øverst, for å øke farten noe avslutningsvis. Du kan velge mellom å løpe bakkeintervallet med jevn fart, eller å løpe progressivt, med gradvis fartsøkning gjennom hele intervallet.

Eksempel på motbakketrening med bakkeintervaller kan være 10×100 meter intervaller med jogging ned igjen til utgangspunktet som pause.

Konklusjon

Å trene kortintervall når det er kaldt ute kan være en utfordrende, men givende opplevelse. Med riktig forberedelse og utstyr kan du dra nytte av alle fordelene vintertrening har å tilby. Ikke la kulden holde deg tilbake fra å opprettholde en aktiv livsstil gjennom hele året. Så kle deg godt, varm opp grundig, og kom deg ut og nyt vinterens vakre landskap mens du jobber mot dine treningsmål. Din kropp og sinn vil takke deg for det!

KAMPANJER HOS MILRAB |

Du trenger ikke la deg stoppe fra å trene intervall selv om det er kaldt ute. Å trene kortintervall når det er kaldt ute bidrar til at du opprettholder formen gjennom hele vinteren, og slipper å ta skippertak på våren, for å komme tilbake der du var før vinteren. Kortintervall er effektiv trening som øker din aerobe kapasitet og tar relativt kort tid å gjennomføre. Husk å varme opp skikkelig før intervalltreningen!

Referanser

Beskrivelse for denne blokken. Bruk denne plassen til å beskrive blokken din. Enhver tekst vil fungere. Beskrivelse for denne blokken. Du kan bruke denne plassen for å beskrive blokken din.

Om forfatteren

Legg inn kommentar