Trene kondisjon hver dag

0
193
Trene kondisjon hver dag

Å trene kondisjon hver dag behøver ikke være et slit, og du vil få igjen for det i form av økt aerob kapasitet og mer overskudd. Lær hvordan du skal trene kondisjon hver dag!

Trene hver dag

Å trene hver dag kan nok for mange virke som en utopi, spesielt hvis man er i dårlig i form og sliter med å i det hele tatt komme seg ut for å trene. Å trene hver dag vil på sikt bli veldig krevende hvis du ikke tilrettelegger treningen med tanke på hvor mye du trener og med hvilken intensitet. For å greie å gjennomføre trening hver dag må du ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå, og du må ha en treningsmengde som til enhver tid er i takt med hva kroppen din tåler av belastning. Om det betyr at du bare kan gjennomføre 5-10 minutter kondisjonstrening hver dag, så er det likevel det som gjelder. Selv om du gjennomfører kondisjonstrening noen minutter hver dag, vil effekten uansett være god med tanke på å øke aerob kapasitet og fettforbrenning. Regelmessig trening er kanskje den aller viktigste enkeltfaktoren for at du skal komme i god form.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Trening for bedre kondisjon

Du bør velge en effektiv treningsform som gir deg best mulig utbytte med tanke på hvor mye du må trene. Best trening for bedre kondisjon når du løper er å variere med hva du trener av løping og med hvilken intensitet du trener. Variere også med hvilket terreng du trener løping i. Variert løpetrening vil gi deg best treningseffekt og bidra til at du utsetter stagnasjon. Du vil også redusere risikoen for skader når du varierer løpetreningen.

Løping kan således være en meget effektiv måte å trene kondisjon på hver dag. Ta utgangspunkt i hvor mye løpetrening du kan gjennomføre i løpet av en uke. Hvis du gjennomfører trening med høyere intensitet, er det viktig at du tar høyde for at du trenger mer og lenger restitusjon. Når målet ditt er å trene kondisjon med løping hver dag, bør du derfor legge inn 2-3 økter med restitusjonstrening, som er trening med så lav intensitet at du ikke avbryter den pågående restitusjonsprosessen. Legg inn restitusjonstrening etter harde treningsøkter og til dager der du er sliten og føler at du trenger å ta det litt roligere.

Får ikke bedre kondisjon

Trener du hver dag og ikke får bedre kondisjon, er det all god grunn til å gå igjennom hvordan du trener. Årsaker til at du ikke får bedre kondisjon, kan være at du trener lite variert, og av den grunn har stagnert. Kroppen har vent seg til en type trening med en bestemt intensitet, og vil etter hvert stagnere. En annen årsak kan være at du ikke får nok restitusjon. Hvis du går på en ny treningsøkt gang på gang uten at du er ferdig restituert, vil du på sikt få et akkumulert behov for restitusjon. Det vil føre til at formutviklingen stagnerer, og i verste fall blir du i dårligere form, overtrent eller skadet.

Relaterte artikler:

Hvor ofte bør man trene kondisjon

Effektiv kondisjonstrening for nybegynnere




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her