Trene i varmen

0
22
Hvordan varme opp til løpetrening

Lær mer om hva du bør tenke på før du trener løping i varmen, og hvordan du bør trene for å ha best mulig effekt.

Effekt av trening i varmen

Hvilken effekt du har av trening når temperaturen stiger over 25-30 grader, sammenlignet med trening i temperaturer på eksempelvis 15-20 grader kan være vanskelig å måle. Det som er sikkert, er at du blir tvunget til å ta det rolig når du trener i høyere temperaturer. Du merker det spesielt når du gjennomfører trening i høyere tempo, at du må jobbe mye hardere for å opprettholde et tempo du vanligvis greier uten problemer i lavere temperaturer. Årsaken til det er at kroppen må bruke mye energi på å kjøle ned kroppen, noe som vil gå ut over prestasjonene dine når du løper. Prøver du å opprettholde det samme tempoet du vanligvis gjør ved lavere temperaturer, vil som regel et større ubehag, og at du må jobbe knallhardt for å opprettholde tempoet. Hvorvidt du velger å prøve å opprettholde tempoet, eller senker tempoet noe når det varmt, avhenger mye av din motivasjon for å gjennomføre såpass hard trening. Om du bør følge denne strategien når du gjennomfører løp, avhenger mye hvilken distanse du løper. For halvmaraton eller maraton kan høye temperaturer bety at du ikke har noe annet valg enn å senke tempoet, selv om du drikker rikelig på hver drikkestasjon.

Hyppig inntak av væske når du trener i varmen

Løper du mer enn 60 minutter, bør du innta væske når du trener i temperaturer mellom 25-30 grader. Ved lenger varighet bør denne væsken også inneholde elektrolytter, som sikrer at du har balanse salter og mineraler i kroppen. Væsketapet vil være betydelig når du trener i høye temperaturer, og dehydrering vil påvirke dine prestasjoner negativt. Drikk 2-3 glass vann før du starter treningsøkta, og drikk hvert 4.-5. km hvis du trener lenger enn 60 minutter.

Trening i varmen

Trening i høye temperaturer er ikke tidspunktet for å sette nye rekorder på intervalltrening, tempotrening eller andre former løpetrening. Du er ikke i dårligere form selv om tidene er ikke er så gode som du ønsker. Du kommer til et punkt der du bare må akseptere at det noen ganger er krevende å holde det tempoet du ønsker, ikke minst gjelder det i løp der du er nødt til å senke tempoet på grunn av varme.

Relaterte artikler:

Drikke under trening