Trene med feber
Trene med feber
15. november 2018
Hvordan trene som nybegynner
Hvordan trene som nybegynner
15. november 2018

Trene i kulden

Trene i kulden. Det er ingen god grunn til å la være å trene i kulden, bare du tenker nøye igjen hvordan du skal trene og med hvilken intensitet.

Trening i kulden

Trening i kulden vil være vanskelig å komme unna dersom du bor i strøk der kvikksølvet kan krype langt under null grader, og ikke ønsker å trene på en tredemølle gjennom en lang vinter. Gjennom gode forberedelser på med tanke på hva du har på deg når du trener ute, hva du trener og med hvilken intensitet, kan trening ute om vinteren være fantastisk.

Hva du kan trene ute om vinteren

Bor du i strøk der det er mye snø, kan langrenn være en effektiv form trening, og alternativ trening du kan gjennomføre ved siden av løping. Selv om det kan være begrensninger med tanke på hvor du kan trene løping om vinteren, og at det kan være snø og is som gjør det glatt å løpe, bør du prøve så godt det lar seg gjøre å trene variert. Veksle i den grad det lar seg gjøre mellom å trene rolige løpeturer, fartslek og intervalltrening om vinteren. i perioder da det er streng kulde ute, bør du tilpasse intensiteten etter temperaturen.

Trene i kulden med hard intensitet

I perioder med streng kulde, kan det være at du skal gå noe ned på intensiteten når du gjennomfører treningsøkter med hard intensitet. Når du trener i kulden med hard intensitet, trekker du mye kald luft ned i lungene, noe som kan føre til irriterte luftveier. Langvarig hard trening kan også føre til kroniske sykdommer som astma. Siden mesteparten av treningen du gjennomfører om vinteren skal være med lav intensitet, vil perioder med streng kulde ikke være et stort problem når du skal gjennomføre trening med hard intensitet. Det kan være at du skal trene med noe lavere intensitet i periodene det er ekstra kaldt ute. Mange løpere gjennomfører basistrening om vinteren, der hovedfokus ligger på å øke treningsvolumet, og mindre fokus på fartstrening. Derfor bør det ikke være noen stor utfordring å trene med noe lavere intensitet i perioder med streng kulde.

Hvordan trene i kulden

Som vi har vært inne på tidligere, bør du ha en hovedvekt på løpetrening med lav intensitet. i tillegg kan du ha 1-2 treningsøkter der du trener med moderat intensitet. Trening med lav intensitet kan være rolige løpeturer med varierende lengde. Legg gjerne inn en ekstra langtur når du trener om vinteren. Da kan du ha en lang langtur, og en langtur som er noe kortere. Ha en gradvis økning i hvor langt du løper gjennom hele vinteren. Treningen med moderat intensitet kan bestå av fartslek, intervalltrening og motbakketrening. Fartslek kan være perfekt trening i kulden, der du gjennomfører planlagte eller ustrukturert fartslek med moderat intensitet. Kortintervall og langintervall kan du også gjennomføre med noe lavere intensitet enn du ellers pleier å gjøre. Motbakketrening om vinteren kan være effektiv trening for å bygge styrke, hurtighet og utholdenhet om vinteren. Motbakkeintervall har tilnærmet samme effekt som intervalltrening på flatmark, og er på samme tid mer skånsomt siden belastningen i motbakker er mindre.

Hvordan du skal kle deg når du trener i kulden

Når du trener i kulden om vinteren, må du ikke la feil bekledning gjøre løpsopplevelsen dårligere. Regelen er at du ikke må kle deg for kaldt eller for varmt. Du skal fryst litt med en gang du kommer ut døra. Da vil du løpe deg varm etter en kort stund. Ha et tynt ullag innerst, og bruk lue og vanter.

Trene i kulden

Som ellers i året når du trener løping, skal hovedvekten av treningen alltid være med lav intensitet. Gjennomfører du hardere trening om vinteren, kan du gjøre det med noe lavere intensitet når det er streng kulde. Ellers kan du trene som vanlig.

Relaterte artikler:

Basistrening for løping om vinteren

Trene løping om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *