Trene hver dag

T

Trene hver dag. Lær mer om du bør trene hver dag, og hvorfor du bør trene variert med utgangspunkt i eget formnivå for best mulig formutvikling.

Hvordan trene hver dag

Å trene hver dag kan høres voldsomt ut og uoverkommelig for de aller fleste. Men hvordan trene hver dag trenge ikke handle om å trene intervall eller løpe hver dag. Å dele opp treningen du gjennomfører i løpet av en uke slik at du har litt trening hver dag, kan være en effektiv måte for å trene hver dag, men det forutsetter at du har en plan for hvordan du skal trene.

I denne artikkelen vil du lære mer om du bør trene hver dag, hvor du ikke bør trene hvis du ønsker å trene hver dag, og hva du kan gjøre for å trene hver dag.

Kartlegge eget formnivå

Det første du bør gjøre er å ha en evaluering av eget formnivå, for å finne ut hvor mye trening du tåler i løpet av en uke. Du må være ærlig med deg selv, og ikke overvurdere egen treningskapasitet, for det kan slå helt feil ut når du skal prøve å trene hver dag. Du bør heller ikke trene helt på grensen av hva du tåler, fordi det raskt kan føre til at du går over og trener for mye og for hardt. Når du har en formening om hvor mye trening du er i stand til å gjennomføre i løpet av en uke, kan du gå til neste steg, som er å planlegge hva og hvordan du skal trene, og med hvilken intensitet.

Planlegge hvordan du skal trene hver dag

Planlegge hva du skal trene, hvor lenge du skal trene og med hvilken intensitet. Når du har ambisjoner om å trene hver dag er du nødt til å legge inn en eller flere treningsøkter med restitusjonstrening. Restitusjonstrening er trening med så lav intensitet at du ikke avbryter en pågående restitusjonsprosess. Alle trenger restitusjon, også eliteutøvere. Trener du løping 3 timer hver uke, må du fordele denne treningen på treningsøkter utover i uke, og muligens kan du gå turer som restitusjon innimellom treningsøktene med løping. Planlegge med hvilken intensitet du tenker å gjennomføre treningen. Når du har som ambisjon å trene hver dag, er det viktig at du ikke trener for mye med hard intensitet, fordi å trene hver dag kan være mer enn nok belastning på kroppen. Kanskje holder det med en treningsøkt i uka med moderat til hard intensitet.

Variasjon når du trener hver dag

Variasjon vil være viktig uansett hvor mye du trener, og vil være spesielt viktig dersom du trener hver dag. Trener du løping bør du variere med hva du trener, hvor du trener og med hvilken intensitet. Trener du hver dag kan også være lurt å legge inn alternativ trening, der du trener noe helt annet enn løping.

Når det er dumt å trene hver dag

Det er dumt å trene hver dag når du ikke har en plan over hvordan du skal trene hver dag, og når du trener for mye og for hardt med tanke på eget formnivå. Det er ikke uvanlig at når man først bestemmer seg for å trene hver dag, fordeler man ikke nåværende trening utover flere treningsøkter, men at dagene med ekstra trening kommer i tillegg til eksisterende trening. Da kan det fort bære galt av sted, og på sikt kan overtrening og skader bli en konsekvens.

Trene hver dag

Du kan trene hver dag på flere måter. Fordele den treningen du gjennomfører nå utover flere kortere treningsøkter, slik at det blir litt trening hver dag. Ikke glem restitusjonsøktene! Du kan ha en gradvis økning i treningsmengde, og øke antall dager du trener gradvis. For å kunne trene hver dag kan du gjennomføre alternativ trening eller flere treningsøkter med lett trening, noe som kan gjøre det enklere for deg å gjennomføre din målsetning.

Relaterte artikler:

Hvor mye trening er sunt

Hvor mye trening er nok?

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg