Trening som gir deg motivasjon
Trening som gir deg motivasjon
4. september 2018
Hvordan trene langturer
Hvordan trene langturer
5. september 2018

Trene hver dag for å løpe maraton

Trene hver dag for å løpe maraton

Trene hver dag for å løpe maraton

Trene hver dag for å løpe maraton. Vurdere om du skal trene løping hver dag for maraton, og hvordan tilrettelegge treningen for løping hver dag.

Trene løping hver dag

Hvor ofte du bør løpe er et av de viktigste spørsmålene du bør stille deg før du går i gang med å trene til maraton. Frekvensen, eller hvor ofte du skal løpe, er én av tre fundamentale variabler relatert til trening. De to andre er hvor lenge og med hvilken intensitet du skal trene.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor ofte og med hvilken intensitet du bør trene til maraton.

Hvorfor trene løping hver dag for å løpe maraton

Det kan være flere årsaker ønsket om å trene hver dag. Å løpe maraton vil kreve at du bygger opp et treningsvolum på sikt, og det å trene løping hver dag kan sikre at du får treningsmengden du trenger for å løpe maraton.

Løper du hver dag får du kontinuitet i treningen, vel å merke dersom du følger variert treningsprogram, og sikrer balanse mellom trening med lav, moderat og hard intensitet. Å trene løping hver dag kan også bidra til at treningen blir en godt innarbeidet rutine.

Å løpe mer vil øke utholdenheten for maraton og bedre løpsøkonomien, og når kroppen først har vent seg til treningsmengde og intensitet, vil det redusere risikoen for skader.

Du må stille deg spørsmålet om hvorfor du ønsker å trene løping hver dag. Hvis du ikke har noe klart formål om hvorfor, bør du droppe å løpe hver dag.

Å trene løping hver dag vil kreve et solid treningsgrunnlag

Som nybegynner eller løper med begrenset treningsgrunnlag, må du ikke trene løping hver dag. Det vil være tilnærmet synonymt med løpeskader. Selv mer erfarne løpere som trener løping 4-5 ganger i uken, bør vurdere nøye om det er hensiktsmessig å løpe hver dag.

Å løpe hver dag vil kreve at du tilpasser treningsprogrammet ditt

Selv om du går med planer å trene for maraton hver dag, betyr det at du må tilpasse og balansere treningsprogrammet ditt nøye. Du kan ikke øke treningsvolumet utover den totale treningsmengden du tåler i løpet av en uke, men fordele treningsmengde over flere dager. Forholdet mellom løpetrening med lav og moderat til hard intensitet må fremdeles være 80-20, der 80 prosent av treningen må være med lav intensitet, mens resterende kan være med moderat til hard intensitet.

Restitusjonstrening når du trener løping hver dag

Trener du løping daglig for maraton bør du trene 1-2 treningsøkter som ren restitusjonstrening. Restitusjonstrening med løping skal alltid gjennomføres med svært lav intensitet. Hele poenget med løpetrening i denne sonen er at kroppen og muskulaturen fortsatt skal restituere og reparere seg selv når du trener helt rolig.

Husk at dette ikke trening for å øke aerob kapasitet eller styrke, men for at du skal restituere. Det er fort gjort at restitusjonstrening blir noe annet enn restitusjon, dersom du gjennomfører treningen med for høy intensitet. Det er derfor av helt avgjørende betydning at du trener med svært lav intensitet når du skal trene løping hver dag for maraton.

Hvordan trene løping hver dag for maraton

Som vi har vært inne tidligere bør du ha et solid treningsgrunnlag før du i det hele tatt vurderer å løpe hver dag. Du bør være vant med å trene minst 4-5 ganger hver uke. Øk antall dager du trener i uka med 1 dag, samtidig som du går noe på treningsmengden de andre dagene. Pass på at du balanserer løpetrening med lav, moderat og hard intensitet. Prøv å trene med en ekstra dag i 3-4 uker, og kjenn etter om kroppen din tåler å trene en ekstra dag. Dersom du føler deg sliten og har lite overskudd, gå tilbake til samme treningsmengde du hadde tidligere. Hvis du føler deg helt fin kan du prøve å øke med en ekstra dag, helt du trener hver dag.

Gå ned på treningsmengde og intensitet hver tredje eller fjerde uke når du trener hver dag, slik at kroppen får mulighet til å hente seg inn igjen.

Trene hver dag for å løpe maraton

Gjør en nøye vurdering av hva som er formålet ditt med å løpe hver dag. Du løper ikke hver dag bare for å gjøre det, men for at du skal bli en bedre maratonløper. Sørg for å ha et solid treningsgrunnlag, før du øker treningsmengden med mål om løpe hver dag. Gå ned på antall dager du trener dersom du er sliten, mangler overskudd eller er stiv og støl i lengre perioder. Legg inn 1-2 treningsøkter som er ren restitusjonstrening.

Relaterte artikler:

Hvor ofte trene løping

Tilpasse treningen for å løpe hver dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *