Trene hurtighet

0
81
Trene hurtighet
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

For å forbedre løpehastigheten din trenger du et treningsprogram som fokuserer på beinstyrke og kraft, med passende teknikkopplæring for å utnytte styrke og kraftutvikling best.

Her er en oversikt over generell og spesifikk utholdenhetstrening, sprinttrening og teknikk som kreves.

Utholdenhetstrening

Sprinttrening handler ikke bare om å løpe fort. Det er også viktig å ha en god treningsbase å bygge fart på, og å ha kapasitet til å trene regelmessig. Fleksibilitet er viktig slik at god løpeteknikk kan oppnås, slik at øvelser kan utføres over hele bevegelsesområdet, og for å redusere forekomsten av skade. Et godt nivå av total styrke må utvikles før mer avanserte øvelser for kraft, spenst og sprinttrening kan gjennomføres.

Spesifikk trening for sprintegenskaper vil omfatte arbeid på hastighetsutholdenhet (alaktisk / melkesyre), maksimal hastighet, elastisk styrke / akselerasjon og reaktiv hastighet. Nedenfor er noen eksempler på sprint-treningsøkter som vil utvikle hvert av disse områdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Eksempler på sprinttrening

  • Sprintøvelser. Enhver sprintopplæring bør begynne med en serie sprintøvelser som vil hjelpe idrettsutøveren med å trene mønstrene for de riktige muskelgruppene, og også styrke disse musklene mens de utfører handlingsspesifikke øvelser.
  • Akselerasjon. Sprint starter fra en stasjonær posisjon over korte avstander, med fokus på god teknikk.
  • Spensttrening. Øvelser som forbedrer kraft er også viktig for å utvikle god teknikk, som høye kneløft og spensthopp.
  • Motstandstrening. Øke løpemotstanden ved å trekke et dekk eller bruke elastiske bånd. Å løpe opp en skråning har også en lignende effekt. Bakken skal ikke være for bratt, fordi da vil du ikke kunne løpe i høy nok hastighet.
  • Overhastighetstrening – løpe nedover en skråning for å løpe raskere enn din naturlige hastighet. Disse treningsøktene tar sikte på å trene det nevromuskulære systemet til å jobbe i større grad enn det som normalt er mulig.

Sprintteknikk

Effektiv sprintteknikk kommer ikke alltid naturlig for alle.. Dårlig teknikk forbruker overflødig energi, og utnytter ikke all kraft for å lede utøveren fremover i maksimal hastighet. Gevinst kan oppnås tidlig ved å konsentrere seg om og endre teknikken. Det er også viktig for en viss grad av avslapning mens du sprinter. Avslapping mens du løper forhindrer bruk av overflødig energi.

Relaterte artikler:

Hurtighetstrening for langdistanseløpere

Hurtighetstrening i motbakker

Annonse fra X-LIFE