Trene hardt to dager på rad

T

Lær mer om hvorfor du ikke bør trene hardt to dager etter hverandre, og hvordan du bør trene for en best mulig formutvikling og redusert risiko for skader.

Hard trening to dager på rad

Har du en viss erfaring med trening fra før av, har du kanskje prøvd det, å trene hardt to dager på rad. Avhengig av hvor hardt du trente, har du sannsynligvis merket hvor tøft det var på kroppen, og kanskje hadde du behov for lenger restitusjonstid i etterkant. Å gjennomføre en hard treningsøkt er en tøff belastning på kroppen, selv med tilstrekkelig restitusjon i etterkant. Å trene hardt to dager etter hverandre kan være å tøye strikken for langt, og utsette deg selv for unødvendig skaderisiko, lenger restitusjonstid og en kanskje dårligere formutvikling.

Hvorfor du ikke bør trene hardt to dager på rad

Når du gjennomfører en hard treningsøkt dagen etter hard trening, har ikke kroppen hatt tid nok til å restituere. Muskulatur, sener, ledd og leddbånd er fremdeles preget av treningen foregående dag. Når du gjennomfører nok en hard treningsøkt, påfører du kroppen din ytterligere belastning og stress, noe som gjør at du trenger enda lenger tid på å restituere. Hvis du ikke forlenger restitusjonstiden, går du på nok en treningsøkt uten at du er ferdig restituert, og overbelastningen på kroppen din akkumuleres ytterligere. Som du kan se, kan det å gjennomføre harde treningsøkter etter hverandre føre til et akkumulert behov for restitusjon som over tid ikke lar seg dekke inn, hvis du fortsetter å trene som vanlig. På sikt vil det garantert føre til stagnasjon og en dårligere formutvikling, og du øker risikoen dramatisk for at du skal pådra deg skader.

Unngå å trene hardt to dager på rad

Hvorfor enkelte velger å trene hardt to dager på rad kan være en feiloppfatning om at all hard trening er bra trening. Faktum er at 80 prosent eller mer av treningen din bør være med lav intensitet. Dette er et prinsipp som også eliteutøvere følger i sitt treningsregime. Hvis du synes det er fristende å gjennomføre to harde treningsøkter to dager på rad, skal du tenke på at du på sikt ikke vil bli i bedre form av det, tvert i mot. Underskudd på restitusjon og skader kan bli en uønsket konsekvens av å trene på denne måten. Tenk heller at du blir i bedre form av å restituere, og at du kanskje heller bør gjennomføre restitusjonstrening eller hvile dagen etter en hard treningsøkt. Det er når du restituerer at du blir sterkere, raskere og mer utholdende, hvis du driver med idrett som trener opp disse egenskapene. Bygg heller videre på overskuddet du har i stedet for å brenne av alt kruttet ved å trene hardt to dager på rad.

Relaterte artikler:

Restitusjon etter hard trening

Hvordan trene hardt

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg