Trene for mye

0
136
Trene for mye

Trene for mye. Lær mer om hvordan du skal unngå å trene for mye og hva du kan gjøre for å ha en god balanse mellom trening og restitusjon.

For mye trening

Å trene for mye er et ganske vanlig fenomen blant mosjonister, og henger tett sammen med at treningen som blir gjennomført er for hard. Når det blir gjennomført for mye hard trening, kan moderate treningsmengder blir for mye når du har lite trening i kroppen fra før av.

Vær ærlig med deg selv

Når motivasjonen for trening er på topp, er det ofte at hodet vil mer enn hva kroppen tåler. Du må være ærlig med deg selv og akseptere hvor mye trening du tåler. Å ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå er helt avgjørende for at du skal ha en god og skadefri formutvikling. Er du utrent eller har liten eller ingen erfaring med trening fra før av, er det ofte ikke mye som skal til for å trene for mye. Oppfatninger om hva som er for mye trening vil ofte ikke være i samsvar med hva kroppen faktisk tåler av trening.

God balanse mellom trening og restitusjon

For at du skal unngå å trene for mye, er viktig med en god balanse mellom trening og restitusjon. Uansett hvilket formnivå du er på, bør du sørge for at kroppen er tilstrekkelig restituert får du gjennomfører neste treningsøkt. Hva som er tilstrekkelig vil variere fra individ til individ, og du må finne ut av hvor mye trening du tåler. Lytt til kroppen. Hvordan du føler deg vil ofte være den beste indikatoren for å avgjøre om du trener for mye. Er du ofte stiv, støl og sliten, kan det være en indikasjon på at du trener for mye, og at du trenger restitusjon.

Variasjon når du trener

Å trene variert kan bidra til at du kan trene mer enn hvis du trener ensidig og lite variert. Når du varierer treningen vil du belaste flere forskjellige muskelgrupper til forskjellig tid, noe som kan bidra til at du får hele kroppen. Da kan du bli sterkere og bedre rustet til å tåle økt treningsbelastning. Variere med tanke på hva du trener, hvor og med hvilken intensitet.

Trene for mye

Det tar tid for kroppen å tåle økt treningsbelastning, og du må la den få den tiden den trenger. Å trene for mye handler om for mye og for hard trening over et for kort tidsrom. Unngå å trene på grensen av hva du tåler, fordi faren for at du tipper over og trener for mye er overhengende. Hold deg godt innenfor hva du tåler og trene variert med en gradvis økning i treningsmengde og intensitet.

Relaterte artikler:

Hvor mye trening er sunt

Hvor ofte kan man trene