Kortintervall i pyramide
Kortintervall i pyramide
16. oktober 2018
Kortintervall i motbakker
Kortintervall i motbakker
17. oktober 2018

Trene for mye løping

Trene for mye løping. Det går faktisk an å trene for mye løping. Lær mer om hvordan du skal unngå å trene for mye med for hard intensitet.

For mye løpetrening

For mye løping kan føre til overbelastning, og i verste fall overtrening og skader. Viktige årsaker til dette kan være at det blir trent med for stor treningsmengde og med for hard intensitet, ut ifra formnivået til løperen.

I denne artikkelen vil du lære mer om årsaker til at det kan bli trent for mye løping og hvordan du kan tilpasse treningsmengde og intensitet etter eget formnivå. Videre om hva som kan bli gjort for å balansere trening med lav, moderat og hard intensitet.

Hvorfor løpere trener for mye og med for hard intensitet

Årsakene til at det blir trent for mye løping og med for hard intensitet kan være mange, men det er noen årsaker som går igjen. Kanskje den viktigste grunnen til at det blir trent for mye, er at mange løpere har en oppfatning om hvor mye de bør trene, uten at dette nødvendigvis er i samsvar med formnivået til den enkelte. Konsekvensen av at du trener for mye blir ofte at kroppen blir overbelastet, og du øker risikoen for å bli overtrent eller skadet. Å løpe med for hard intensitet har sammenheng med det å trene for mye løping. Å trene for hardt er ikke nødvendigvis synonymt med at det går i et raskt tempo. Faktisk kan det ofte være slik at nybegynnere som «bare» jogger med for hard intensitet det meste av tiden, uten at de er bevisst på det. Dette kan være noe mange nybegynnere overser. En oppfatning kan være at du når du skal trene løping, så skal det løpes! Det viktige og riktige i denne sammenhengen, er at når du skal trene med lav intensitet, så må du ut i gange om nødvendig, for å holde lav intensitet.

Hvordan du skal unngå å trene for mye løping med for hard intensitet

Vi har allerede vært inne på det flere ganger i denne artikkelen; At du må tilpasse treningsmengde og intensitet etter ditt formnivå. For å vite hva som er ditt formnivå må du prøve deg frem. Test ut, uten å overdrive, hvor mye du kan trene totalt i løpet av uke, og kjenn etter hvordan du føler deg. Er du sliten, stiv og støl i flere dager etterpå, er sannsynligheten stor for at du har trent for mye. Gjør også en avveining av hvor mye trening med moderat til hard intensitet du kan gjennomføre i løpet av en uke. For nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med løping fra før av, kan det være lurt å starte opp de første ukene og månedene med løpetrening med lav intensitet, før de går over på hardere løpetrening. Treningsmengden med høyere intensitet bør uansett ikke overstige mer enn en femtedel av den totale treningsmengden.

Unngå å trene for mye løping med å øke treningsmengden gradvis

Øke treningsmengden gradvis fra uke til uke, og gå ned på treningsmengden hver fjerde uke for å la kroppen restituere seg skikkelig. Hvor mye man skal øke vil variere fra individ til individ. Lytt til kroppen og la den bestemme. La også dagsformen bestemme hvor hardt du skal gjennomføre en treningsøkt. Selv om planen var å gjennomføre en intervalløkt, men føler at du mangler overskudd, bør du heller ta deg en rolig joggetur.

Trene for mye løping

Å trene for mye løping med for hard intensitet er en realitet for mange løpere i kortere eller lenger perioder. Du må ta signalene som sier at nok er nok på alvor, og la kroppen bestemme hvor mye løping du skal trene. Hodet vil ofte mer enn kroppen, og det kan være både en velsignelse og forbannelse for mange løpere. Ingen ting er bedre enn å være topp motivert og virkelig ville noe med treningen, men det hjelper lite dersom man ender opp som overtrent og skadet.

Relaterte artikler:

Hvordan løpe langt uten å bli sliten

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *