Trene for femte etappe av Bergen City Marathon stafett

0
156
Trene for femte etappe av Bergen City Marathon stafett
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Fra og med 5. etappe av Bergen City Marathon går nedover igjen, og her er det ingenting å spare på de drøyt 1200 meterne fra Fjellveien og ned mot veksling ved Svartediket.

Effektiv trening for femte etappe av Bergen City Marathon stafett

Fra femte etappe av Bergen City Marathon bærer det nedover i 1253 meter, fra snaut 120 høydemeter til 60 høydemeter. Her vil god teknikk gjøre at du kan spare flere mange sekunder, og du må få beina til å rulle på vei nedover. Etter omtrent 1000 meter får du en liten kneik før inn mot veksling med sjette etappe. For denne etappen er det hurtighetstrening som gjelder. Det kan du gjennomføre enten på flatmark eller i unnabakker. Å trene på løpeteknikk i nedoverbakker kan gjøre at du sparer en god del sekunder frem mot femte veksling.

Hvordan trene for femte etappe av Bergen City Marathon

Trening for femte etappe av Bergen maratonstafett kan være variert hurtighetstrening med kortintervaller og langintervaller. Kortintervallene kan ha en lengde på alt fra 200-400 meter, mens langintervallene kan være på 800-1000 meter. Kortintervallene kan bli gjennomført med høy intensitet, og passer for løpere på alle nivå. Selv om intensiteten er høy, vil belastningen bli begrenset på grunn av kort varighet. Langintervallene kan også bli gjennomført med høy intensitet, men her er det viktig å disponere kreftene riktig, slik at du greier å gjennomføre ønsket antall repetisjoner. For å få til det løper du intervallene progressivt raskere, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Siden femte etappe av Bergen City Marathon går nedover, bør du også gjennomføre korte og lengre intervalløkter i nedoverbakker.

Trene løpeteknikk i nedoverbakker

Siden femte etappe er løping i nedoverbakker, bør du også gjennomføre noe løpetrening i unnabakker, for å trene opp løpeteknikk. Len deg forover fra hoftene, ikke skuldrene når du løper nedover. Gravitasjonen vil naturlig ta deg ned bakken. Motstå fristelsen det er å lene seg bakover, og ha fokus på å holde kroppen vinkelrett i mot bakken. Når du løper i nedoverbakker, trenger vi ikke den vanlige armbevegelsen frem og tilbake inntil kroppen, som driver deg fremover når du løper i flate partier og i motbakker. Veiv med armene ut til sidene for å opprettholde balansen når du løper nedover. Det kan gi kroppen kontrollen den trenger dersom farten blir stor.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Relaterte artikler:

Trening for fjerde etappe av Bergen City Marathon stafett

Hvordan trene for tredje etappe av Bergen City Marathon stafett

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!