Trene for Cooper test

0
109
Trene for Cooper test

Lær mer om hvordan du kan trene for å gjennomføre Cooper test, for å løpe din beste Cooper test noensinne.

Hva er Cooper test

Cooper-testen er en test av fysikk. Den ble etablert av Kenneth H. Cooper for det amerikanske forsvaret i 1968. I sin originale form gikk testen ut på å løpe så langt det var mulig i løpet av 12 minutter, slik at man kunne måle utholdenhet til et menneske.

Trene for å bli raskere på Cooper test

Å trene seg opp for å løpe lengst mulig på 12 minutter, vil kreve at du trener systematisk for å forbedre utholdenhet og hurtighet. For å bli bedre på Cooper test bør du derfor trene løping med lav, moderat og hard intensitet. Siden du kommer til å løpe på anerob terskel, og kanskje noe over mot slutten av testen, bør du også legge inn noe trening med maksimal intensitet. Treningen din bør være variert og bestå av rolig løping, intervalltrening og tempotrening.

Trene for Cooper test med intervalltrening

Intervalltrening kan være effektiv trening for å bli raskere på Cooper test. Veksle mellom å løpe kortintervall og langintervall. Kortintervallene gjør at du blir hurtigere mens langintervallene kan bidra til at du greier å holde et høyt tempo over et lenger tidsrom. Gjennomføre intervallene progressivt raskere, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste.

Trene for Cooper test med sprintintervaller

Sprintintervaller er intervaller som blir gjennomført med maksimal intensitet. Siden denne intervalltreningen kan gå over anaerob terskel, er det viktig at du har lange pauser mellom hvert intervall. Å trene med så høy intensitet kan være viktig når du skal gjennomføre Cooper test, fordi du mest sannsynlig vil gå over anaerob terskel mot slutten av testen. Å trene sprintintervaller kan derfor venne deg til å løpe med så høy intensitet.

Trene for Cooper test med tempotrening

Tempotrening er kanskje noe av den mest effektive treningen du kan gjennomføre for å bli raskere på Cooper test. Tempotrening kan gjennomføres som tempointervaller og tempotrening uten pauser. Tempotrening kan bidra til at du greier å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom, noe som passer bra når du skal ta Cooper test. Trene tempointervaller inntil 10 minutter og tempotrening uten pauser med en lengde som varierer mellom 15-30 minutter.

Trening for Cooper test

Gjennom systematisk og variert trening kan du sette ny rekord på Cooper test. Pass på at du hele tiden har en gradvis økning i hvor mye og hvor hardt du trener, i takt med at kroppen blir sterkere. Ha alltid en overvekt av trening med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Cooper løpetest kalkulator

SpurtGoal vektkalkulator