Trene for å restituere

0
284
Trene for å restituere
SX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!

Trene for å restituere? Hvor viktig er restitusjon i din treningshverdag? Er restitusjon et nødvendig onde for å kunne trene enda mer eller trener du for å restituere?

Trene for å restituere, eller?

Formstigningen din kommer mellom treningsøktene, når du restituerer. Belastningen når du trener løping vil aktivere områder i kroppen som gjør det mulig å tilpasse seg økt treningsbelastning før neste treningsøkt. Men denne adapsjonen er bare mulig når du hviler eller gjennomfører restitusjonstrening. Målet ditt bør derfor være å optimalisere restitusjonen. I stedet for å restituere for å kunne trene mer, bør du trene for å restituere. Når du restituerer for å trene, blir restitusjonen «et nødvendig onde». Uten restitusjon vil du ikke oppnå fremgangen du ønsker med tanke på treningen du gjennomfører. Du kan anta at det å gjennomføre en treningsøkt er nok for å komme i form, hvilket ikke stemmer. Når du trener for å restituere ser du løpetreningen opp mot mulighetene restitusjonen gir, og uten restitusjon vil du ikke oppleve den fremgangen du ønsker.

Å tenke på trening og restitusjon på denne måten kan bidra til at du greier å balansere løping og restitusjon på en bedre måte, som igjen kan føre til at du blir i enda bedre form med samme treningsmengde.

Hva med deg? Ser du på restitusjon som et nødvendig onde du må gjennomføre for å ha formstigningen du ønsker, og fordi du må gjøre det for å unngå skader? Eller er restitusjon en like viktig del av din trening, på lik linje med treningen du gjennomfører? Hvilke råd vil du gi til andre om betydningen av restitusjon?

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life


30%

PÅ ALT FRA

NORDIC!



Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!