Trening i streng kulde
Trening i streng kulde
29. januar 2019
Trening med lav intensitet
Trening med lav intensitet
29. januar 2019

Trene for å restituere? Hvor viktig er restitusjon i din treningshverdag? Er restitusjon et nødvendig onde for å kunne trene enda mer eller trener du for å restituere?

Trene for å restituere, eller?

Formstigningen din kommer mellom treningsøktene, når du restituerer. Belastningen når du trener løping vil aktivere områder i kroppen som gjør det mulig å tilpasse seg økt treningsbelastning før neste treningsøkt. Men denne adapsjonen er bare mulig når du hviler eller gjennomfører restitusjonstrening. Målet ditt bør derfor være å optimalisere restitusjonen. I stedet for å restituere for å kunne trene mer, bør du trene for å restituere. Når du restituerer for å trene, blir restitusjonen «et nødvendig onde». Uten restitusjon vil du ikke oppnå fremgangen du ønsker med tanke på treningen du gjennomfører. Du kan anta at det å gjennomføre en treningsøkt er nok for å komme i form, hvilket ikke stemmer. Når du trener for å restituere ser du løpetreningen opp mot mulighetene restitusjonen gir, og uten restitusjon vil du ikke oppleve den fremgangen du ønsker.

Å tenke på trening og restitusjon på denne måten kan bidra til at du greier å balansere løping og restitusjon på en bedre måte, som igjen kan føre til at du blir i enda bedre form med samme treningsmengde.

Hva med deg? Ser du på restitusjon som et nødvendig onde du må gjennomføre for å ha formstigningen du ønsker, og fordi du må gjøre det for å unngå skader? Eller er restitusjon en like viktig del av din trening, på lik linje med treningen du gjennomfører? Hvilke råd vil du gi til andre om betydningen av restitusjon?

Diskutere og dele dine erfaringer med restitusjon på Spurtforum!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *